اتحادیه عرب نیز به مخالفان اعزام نیرو از ترکیه به لیبی پیوست

به گزارش پرسینا بلاگ، اتحادیه عرب تصویب لایحه اعزام نیرو به لیبی را شدیداً محکوم کرد و گفت که این اقدام، تنش ها را بیشتر خواهد کرد.

اتحادیه عرب نیز به مخالفان اعزام نیرو از ترکیه به لیبی پیوست

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، اتحادیه عرب در بیانیه ای اقدام مجلس ترکیه در تصویب لایحه اعطای مجوز به دولت این کشور جهت اعزام نیرو نظامی به لیبی را محکوم کرد و گفت که این اقدام منجر به تشدید درگیری ها در این کشور خواهد شد.

به نوشته پایگاه خبری شبکه الجزیره، اتحادیه عرب در بیانیه امشب خود (12 دی) مدعی شد که از فرآیند سیاسی در لیبی از طریق اجرای توافق صُخیرات، به عنوان مرجع در ایجاد بحران لیبی حمایت می کند.

صخیرات نام شهر ساحلی است در شمال مغرب که نیروهای سیاسی لیبی در سال 2015 با نظارت سازمان ملل و حمایت کشورهای اروپایی و آمریکا در آن بر سر تشکیل دولت وفاق ملی و حرکت به سمت برگزاری انتخابات فراگیر توافق کردند.

دولت مصر طی این مدت از دولت موازی در لیبی که مقر آن در طُبْرُق در شرق لیبی است، حمایت کرد و به نیروهای نظامی این دولت به فرماندهی ژنرال خلیفه حفتر سلاح و مهمات داد تا دولت دوفاق ملی را که به زعم قاهره گرایش اسلامی- اخوانی دارد، سرنگون کند. در این پروژه، امارات و عربستان سعودی نیز از حفتر حمایت کردند.

در مقابل ترکیه نیز از دولت وفاق ملی حمایت کرد و قطر نیز به این دو ملحق شد. از ماه گذشته که رسماٌ بین ترکیه و دولت مذکور تفاهم نامه نظامی امنیتی امضا شده و دو طرف به دنبال ترسیم مرزهای آبی در مدیترانه جهت استحصال گاز و نفت هستند، طرف مقابل به شدت عصبانی شده و درگیری ها وارد فاز جدیدی شده و پای رقبای جدیدی را باز کرده است، یونان و قبرص یونانی نشین به جمع حامیان ژنرال حفتر پیوسته اند.

حفتر از نیمه فروردین امسال، چند بار حمله زمینی و هوایی برای تصرف شهر طرابلس، پایتخت رسمی لیبی را که محل اسقرار دولت وفاق ملی است، صادر کرده است و به رغم حمایت های تسلیحاتی، سیاسی، لجستیکی و رسانه ای مصر، امارات و عربستان نتوانسته این شهر را اشغال کند. آخرین این حملات ماه گذشته و به دنبال امضای تفاهم نامه ها بین آنکارا و طرابلس بود.

از مجلس طبرق نیز خبر می رسد که برای بررسی پیامدهای تصمیم مجلس ترکیه تشکیل جلسه داده است. شورای عالی امنیتی ملی مصر نیز به ریاست ژنرال عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر در حال برگزاری نشست فوق العاده برای تبعات امنیتی این تصمیم است و احتمال دارد که قاهره نیز دست به اقدام مشابه بزند و نیروی نظامی به لیبی بفرستد.

ق

سفر به دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

مجله سرگرمی: پرسینا بلاگ، سیستم مدیریت محتوا پرسینا

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 3014

به "اتحادیه عرب نیز به مخالفان اعزام نیرو از ترکیه به لیبی پیوست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اتحادیه عرب نیز به مخالفان اعزام نیرو از ترکیه به لیبی پیوست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید