اختراعی که بدون حضور صاحب ایده مدال نقره مسابقات سیلیکون ولی را کسب کرد

به گزارش پرسینا بلاگ، گروهی از محققان کشور با ایجاد یک ارزش افزوده در فیلترهای سوخت، راهکاری را برای جلوگیری از خام سوزی سوخت های هیدروکربنی ارائه کردند و به گفته آنها استفاده از این فیلتر موجب کاهش آلودگی هوا که ناشی از عدم احتراق کامل سوخت است و همچنین کاهش مصرف انرژی می شود.

اختراعی که بدون حضور صاحب ایده مدال نقره مسابقات سیلیکون ولی را کسب کرد

مهندس کمیل قنبری از محققان این اختراع در گفت وگو با خبرنگاران، با بیان اینکه این طرح با همکاری دکتر علیرضا غفرالهی اجرایی شده است، گفت: در این مطالعات پیروز به طراحی و ساخت فیلتر سوخت (صافی بنزین) شدیم که بر روی خودروهای سواری نصب می شود و با ایجاد فعل و انفعالاتی در سوخت های هیدروکربنی از جمله بنزین، از خام سوزی سوخت جلوگیری می کند و فرآیند به سمت احتراق کامل می رود.

وی با تاکید بر اینکه هر چه خام سوزی خودرو کاهش یابد، آلودگی های زیست محیطی آن نیز کاهش می یابد، در این باره توضیح داد: به عنوان مثال زمانی که چوب را می سوزانیم، در ابتدا تولید دود می کند؛ ولی به تدریج که فرآیند احتراق کامل می شود، آلودگی های آن نیز کاهش می یابد و این فرآیند در احتراق سوخت در خودروها نیز مصداق دارد.

قنبری اضافه کرد: هر چه فرآیند احتراق در خودروها به سمت فرآیندهای احتراق کامل هدایت شود، هم آلودگی های ناشی از سوخت ناقص کاهش می یابد و هم منجر به کاهش مصرف سوخت در خودروها خواهد شد.

این مخترع با بیان اینکه تاکنون در جهان این فناوری ارائه نشده است، گفت: به فیلتر تولید شده، قابلیت یونیزاسیون سوخت بدون استفاده از آهن ربا اضافه شده است. در گذشته آهن رباهایی به فیلتر سوخت اضافه می شد که کارایی زیادی در ایجاد احتراق کامل سوخت هیدروکربنی نداشت، ضمن آنکه این روش هیچ گاه به فاز صنعتی سازی نرسید.

وی ادامه داد: ولی ما در این طرح توانستیم در فیلترها، میدانی را ایجاد کنیم که بدون استفاده از آهن ربا قادر به جلوگیری از خام سوزی سوخت در خودروها است.

قنبری با تاکید بر اینکه در این پروژه تحقیقاتی، فیلترهای موجود برای خودروها را توسعه دادیم و یک ارزش اضافه کرده به آن اضافه کردیم، اضافه کرد: فرآیند جلوگیری از خام سوزی در این فیلترها بر اساس یونیزاسیون است؛ به این صورت که بر اساس فرآیندهای یونیزاسیون، مولکول های سوخت باردار می شوند، ضمن آنکه خواص آنتی باکتریالی فیلترها نیز تقویت شد.

وی در این باره توضیح داد: زمانی که سوخت داخل باک باقی می ماند، مقداری باکتری های خاص را تولید می کند که اگر این باکتری ها از بین بروند؛ موجب به سوزی سوخت در خودروها می شود.

این محقق گفت: به علت نزدیکی این قطعه به محفظه احتراق و فرم مخزن گونه فیلتر سوخت، می توان از این قطعه به عنوان یک تله برای ایجاد تغییرات موقت و مؤثر در راستای پیش بردن فرآیند احتراق به سمت احتراق کامل بهره برد.

قنبری از کسب مدال نقره در مسابقات سیلیکون ولی به دلیل ارائه این نوآوری خبر داد و گفت: جشنواره جهانی اختراعات سیلیکون ولی هر ساله در شهر سنت کلارا و با حمایت فدراسیون بین المللی مخترعین IFIA، نمایشگاه اختراعات ژنو پالسکو و سازمان مالکیت فکری (معنوی) جهان WIPO برگزار می شود. هدف این نمایشگاه اطلاع رسانی عمومی اختراعات جدید از تمام نقاط جهان و ایجاد فرصتی یگانه برای عرضه دستاوردهای نوین علمی در قلب نوآوری های جهان یعنی سیلیکون ولی است.

وی اضافه کرد: در سال 2019 حدود 30 کشور جهان با 140 اختراع پیروز به حضور در این گردهمایی شدند و این طرح که در راستای کاهش آلایندگی های خودرو، کاهش مصرف خودرو و افزایش شتاب و توان موتور خودرو اجرایی شد، در این رویداد عرضه شد و در حالی که به تیم ما ویزا داده نشد تا بتوانیم در این رقابت از این طرح دفاع کنیم، ولی در نهایت پیروز به کسب مدال نقره شدیم.

طرح ایرانی صافی بنزین که بدون حضور صاحبان اختراع مورد داوری در مسابقات سیلیکون قرار گرفت

این محقق با بیان این که این فیلتر در فاز پروتوتایپ تولید شده است، گفت: خوشبختانه با همکاری یک شرکت شتابدهنده قصد ورود به جهت تولید این فیلتر را داریم و با توجه به مزیت های جهانی آن از هم اکنون خریدارانی از خارج از کشور برای آن وجود دارد.

سفر به دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

مجله سرگرمی: پرسینا بلاگ، سیستم مدیریت محتوا پرسینا

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 1606

به "اختراعی که بدون حضور صاحب ایده مدال نقره مسابقات سیلیکون ولی را کسب کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اختراعی که بدون حضور صاحب ایده مدال نقره مسابقات سیلیکون ولی را کسب کرد"

1 دیدگاه

سیدرضا فقیه 10 فروردین 1400

باسلام و درود
ویدیوی اقای غفرالهی و همکارشان را در برنامه ایبکر مشاهده کردم و در رابطه با فیلتر سوخت صحبت هایی را عنوان کردند. سوال بنده این است که چگونه میتوان این قطعه را تهیه کرد؟

پاسخ به سیدرضا فقیه
* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید