افزایش نرخ جو در برابر گندم ، زنگ خطر برای فراوری گندم به صدا در آمد

به گزارش پرسینا بلاگ، ایمانی گفت: نرخ کنونی جو در مقایسه با گندم بسیار بالاتر است که این امر در تاریخ کشور بی سابقه بوده و همیشه زنگ خطری برای فراوری این محصول استراتژیک محسوب می گردد.

افزایش نرخ جو در برابر گندم ، زنگ خطر برای فراوری گندم به صدا در آمد

علی قلی ایمانی نایب رئیس بنیاد توانمند سازی گندم کاران در گفت وگو با خبرنگار ، درباره آخرین وضعیت خرید تضمینی گندم اظهار کرد: بر اساس آخرین آمار از ابتدای فصل برداشت تا کنون، حدود 7 میلیون و 700 هزار تن گندم از کشاورزان سراسر کشور خریداری شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 20 درصد افت داشته است.

وی با اشاره به اینکه برداشت گندم تا اواخر شهریور ادامه دارد، اضافه نمود: بر این اساس با قطعیت نمی توان گفت که افت 20 درصدی میزان خرید نسبت به مدت مشابه سال قبل قطعی است و همچنان باید منتظر ماند و دید که کشاورزان تا خاتمه شهریور ماه برای گندم های مانده در انبار چه تصمیمی اتخاذ می نمایند.

نایب رئیس بنیاد توانمند سازی گندم کاران از پرداخت 90 درصد مطالبات گندم کاران اطلاع داد و گفت: بنا به دستو وزیر جهاد مابقی مطالبات در اسرع وقت به حساب گندم کاران واریز می گردد.

ایمانی با اشاره به اینکه کمتر از 15 روز به مهلت قانونی اعلام نرخ خرید تضمینمی گندم برای سال زراعی جدید زمانی باقی است اعلام کرد: بر اساس قانون وزارت جهاد کشاورزی نرخ پیشنهادی خود را به شورای اقتصاد اعلام نموده و حال باید منتظر ماند و دید که شورای اقتصاد چه تصمیمی راجع به نرخ خرید محصولات کشاورزی از جمله گندم در سال زراعی جدید اتخاذ می نماید.

وی ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی تا کنون نرخ پیشنهادی خود به کشاروزان و تشکل ها اعلام ننموده و همچنان منتظر نرخ نهایی از سوی شورای اقتصاد است که امیدورایم کارشناسان با آنالیز قیمت تمام شده و در نظر دریافت تورم نرخ منطقی را اعلام نمایند تا کشاورزان بتوانند بر اساس آن تصمیمات لازم برای کشت را اتخاذ نمایند.

نایب رئیس بنیاد توانمند سازی گندم کاران با بیان اینکه در ماه های اخیر نرخ پیشنهادی ما بر اساس تورم و هزینه های فراوری 2 هزار 550 تومان بود، اضافه نمود: با توجه به اعلام تورم 69 درصدی فراوری و زمزمه افزایش دو برابری کود شیمیایی و همچنین افزایش قیمت تراکتور از ابتدای مهر قیمت خرید تضمینی گندم برای سال زراعی جدید نباید کمتر از 3 هزار تومان باشد.

به گفته وی طی سال های گذشته دولت نرخ خرید تضمینی را بعضا با چند ماه تاخیر در اردیبهشت اعلام می کرد، اما سال جاری اگر تاخیر در اعلام نرخ اتفاق بیفتد بدون تردید کشاورزان اقدام به کشت این محصول نخواهند کرد.

این مقام مسئول ادامه داد: در نشستی که چند روز گذشته با کمیسیون کشاورزی مجلس داشتیم از آن ها تقاضا کردیم که به عنوان ناظر بر اجرای قانون دولت را مکلف نمایند تا نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی از جمله گندم مطابق با هزینه های کشاورزی اعلام نمایند و با توجه به آنکه کمیسیون کشاورزی تخصصی است باید بیشتر از سایر کمیسیون های مجلس به بخش خرید تضمینی ورود کند؛ چرا که در سال های گذشته قانون به بهانه های مختلف از جمله کمبود منابع اقتصادی اجرا نشد که به همین خاطر کمیسیون کشاورزی باید خط اعتباری را برای این امر تعیین کند تا دولت بتواند مطابق با هزینه های فراوری نرخ خرید تضمینی را اعلام کند.

ایمانی نسبت به تاخیر در اعلام نرخ خرید تضمینی گندم هشدار داد وگفت: سال گذشته مکاتبات زیادی با رئیس مجلس، سازمان برنامه و بودجه، وزیر جهاد و کشاورزی، ریاست جمهور و رهبر انقلاب در مورد نرخ خرید تضمینی گندم صورت گرفت و همیشه این دغدغه را داشتیم که اگر این نرخ واقعی نگردد اتفاقاتی در خرید تضمینی گندم رخ می دهد که این موضوع محقق شد و با وجود آنکه پیش بینی خرید 10.5 ت 11 میلیون تن گندم از کشاورزان می شد، اما تاکنون تنها حدود 7 میلیون و 700 هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شد و معلوم نیست که مابقی خرید در انبارهاست یا در دست دلالان؟

نایب رئیس بنیاد توانمند سازی گندم کاران با انتقاد از پایین بودن نرخ خرید تضمینی گندم در مقایسه با جو گفت: هم اکنون هر کیلو جو 2700 و گندم 1700 تومان خرید و فروش می گردد که این امر در تاریخ کشور بی سابقه بود که نرخ جو بالاتر از قیمت گندم باشد.

وی اضافه نمود: با وجود گرانی جو و سایر نهاده های دامی احتمال تبدیل گندم در کارخانه های آردسازی به سبوس به عنوان مصرف در خوراک دام وجود دارد که این امر زنگ خطری برای فراوری گندم محسوب می گردد و اگر سال جاری مسئولان امر نسبت به نرخ خرید تضمینی گندم مطابق با هزینه های فراوری اقدام ننمایند بدون تردید مشکلاتی در خود کفایی گندم ایجاد می گردد.

نایب رئیس بنیاد توانمند سازی گندم کاران در خاتمه توضیح داد: از شورای اقتصاد انتظار داریم قبل از اتمام مهلت قانونی جلسه ای را برگزار کند و نرخ خرید تضمینی را قبل از آغاز سال زراعی 99 - 98 (تا خاتمه شهریور) اعلام کند تا کشاورزان تکلیفشان برای کشت تعیین گردد.

انتهای پیغام /

سفر به دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

مجله سرگرمی: پرسینا بلاگ، سیستم مدیریت محتوا پرسینا

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 1354

به "افزایش نرخ جو در برابر گندم ، زنگ خطر برای فراوری گندم به صدا در آمد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش نرخ جو در برابر گندم ، زنگ خطر برای فراوری گندم به صدا در آمد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید