با استیدیا (Stadia) پلتفرم بازی گوگل آشنا شوید

به گزارش پرسینا بلاگ، مجله دیجی کالا - احسان ناخدا: بعد از ماه ها شایعه، پیش بینی، حدس و گمان و… بالاخره شرکت گوگل رسما وارد صنعت بازی شد. این شرکت در مراسم GDC 2019 از پلتفرم استریم مخصوص بازی خود با نام استیدیا (Stadia) پرده برداشت. با اینکه انتظار یک کنسول را می کشیدیم، ولی گوگل ترجیح داد به جای اینکه سراغ کنسول های معمول برود، یک سرویس ابری راه بیندازد و به افراد اجازه دهد روی هر دستگاهی که می خواهند، بازی های موردعلاقه شان را تجربه نمایند. در طول مراسم، گوگل از قابلیت های پلتفرم خود گفت و کنترلر مخصوص به آن را نمایش داد. همچنین اعلام شد که استودیو هایی مخصوص به این پلتفرم راه اندازی شده اند.

با استیدیا (Stadia) پلتفرم بازی گوگل آشنا شوید

همایش با صحبت های سوندار پیچای، مدیرعامل اجرایی گوگل، آغاز شد. او از تجربه گوگل با سرویس های استریم مخصوص بازی در این سال های اخیر گفت و شرح داد که هدف آن ها این است که امکانی فراهم نمایند تا بتوانید هر زمانی که بخواهید، روی هر دستگاهی بازی های خود را به راحتی و بدون هیچ زحمتی تجربه کنید. در همین حال نام استیدیا رسما اعلام شد و فیل هریسون (نایب رئیس گوگل) مراسم را ادامه داد. لازم به ذکر است که فیل هریسون پیش تر به عنوان مدیر برند های پلی استیشن و ایکس باکس فعالیت می کرد.

با اینکه همایش گوگل مشخصا برای نشان دادن استیدیا به عموم مردم بود، ولی آن ها در بخشی از صحبت های خود هم به سازندگان اشاره نمودند و گفتند که به عنوان یک سازنده، شما مجبور بودید به علت محدودیت سخت افزاری جاه طلبی و خلاقیت خود را کم تر کنید. اما حالا با استیدیا محدودیتی وجود ندارد و می توان به حد تصورات خود دست پیدا کنید.

در حال حاضر نمی دانیم استیدیا در چه تاریخی روانه بازار می گردد و بازی های آن چه قیمتی خواهند داشت. با این حال، در ادامه مطلب سعی شده تمامی جزئیات تایید شده را در اختیارتان بگذاریم.

آیا استیدیا واقعا قابل استفاده است؟

شاید یکی از مهم ترین سوالاتی که داشته باشید این است که آیا کلا می توان از استیدیا استفاده کرد یا باید برای تجربه آن شرایط خاصی را مهیا نمود. در مراسم GDC 2019 تعدادی از سایت ها توانستند برای اولین از این سرویس استفاده نمایند. با این حال، هنوز نمی توان چیزی را به صورت قطعی خاطرنشان کرد. مشخصا در زمان انتشار تجربه هر فرد بر اساس کیفیت اینترنت متفاوت خواهد بود. وب سایت گیم اسپات در گزارش خود نوشته بود که هنگام تجربه سرویس در بعضی صحنه ها با لگ و تاخیر روبرو شده. با این همه، نتیجه کار امیدوارنماینده بوده است.

گوگل درباره این موضوع گفت که تاخیر ها مسئله ای را برای بازی نمایندگان ایجاد نخواهد کرد. فیل هریسون با صراحت گفت که این موضوع مسئله ای بزرگی نخواهد بود و برای نمونه هم به بازی Doom Eternal اشاره نمود.

آیا استیدیا یک کنسول به حساب می آید؟

به صورت کلی، استیدیا نه کنسول است و نه سخت افزار. استیدیا اساسا با کنسول هایی که در خانه می گذارید یا در دست می گیرید، تفاوت دارد. این سرویس در صورت اتصال به اینترنت، بازی ها را روی تمامی پلتفرم ها استریم می نماید. این بدین معنی است که می توانید بازی های باکیفیت را روی هر چیزی - از تلفن همراه بگیرید تا کروم بوک - تجربه کنید. لازم به ذکر است که در صورت استفاده از کروم کست، استیدیا روی تلویزیون ها هم اجرا می گردد.

متمرکز نبودن استیدیا روی یک دستگاه یا پلتفرم خاص ویژگی بزرگی به حساب می آید و شرکت گوگل هم حسابی روی آن مانور داده است. استیدیا قرار است در امسال میلادی روانه بازار گردد. به گفته گوگل، در فصل تابستان تاریخ دقیق عرضه این سرویس اعلام خواهد شد.

همان طور که تا الان متوجه شده اید، استفاده از این سرویس تماما به کیفیت اینترنت و محلی که در آن زندگی می کنید، بستگی دارد. بدین لحاظ نباید آن را به عنوان یک کنسول کامل در نظر گرفت. در هنگام معرفی استیدیا، مدیرعامل شرکت معروف یوبی سافت هم در مصاحبه ای گفت که استیدیا بیش تر نقش مکمل کنسول ها و کامپیوتر ها را بازی می نماید.

کنترلر استیدیا

روی کامپیوتر می توانید از تمامی کنترلر های موجود برای تجربه استیدیا بهره ببرید. گوگل همچنین کنترلر مخصوص استیدیا را عرضه می نماید. این کنترلر مخصوص این سرویس طراحی شده و از ویژگی های متعددی بهره می برد که از جمله آن ها می توان به دکمه اشتراک گذاری و دستیار گوگل اشاره نمود.

آیا استیدیا قیمت مشخصی دارد یا مثل نت فلیکس کار می نماید؟

گوگل خاطرنشان کرد از قیمت و چگونگی ارائه سرویس اطلاع دارد، ولی در حال حاضر نمی خواهد اطلاعاتی را به اشتراک بگذارد. فعلا تمام تمرکز گوگل روی نشان دادن قابلیت های استیدیا است و می خواهد با نشان دادن ویژگی ها و قدرت های آن، سازندگان و مردم را مجاب به استفاده از آن کند. مهم تر از همه، هنوز نمی دانیم که بازی های استیدیا چه قیمتی دارد یا اصلا چگونه عرضه می شوند. ممکن است بازی ها را به صورت مستقیم بخریم یا اینکه همانند نت فلیکس، مجبور باشیم برای استفاده از آن ها اشتراک های ماهیانه و سالیانه تهیه کنیم.

استیدیا از عهده چه کار هایی برمی آید؟

کل استیدیا را می توان در کلمه استریم خلاصه کرد. از این رو، تمامی مزایای استریم را برای این سرویس هم در نظر بگیرید. برای مثال، گوگل جابه جایی سریع و یکپارچه بین دستگاه ها و پلتفرم های مختلف را به نمایش گذاشت. دقیقا مشابه کاری که نینتندو با حالت های مختلف نینتندو سوییچ انجام داد. علاوه بر این، استریم این امکان را به شما می دهد که بازی ها را بدون توجه به پلتفرمی که دارید، با بالاترین کیفیت ممکن اجرا کنید. در زمان انتشار، استیدیا می تواند بازی ها را با کیفیت 4 K و سرعت 60 بر ثانیه همراه با قابلیت HDR اجرا کند. گوگل برنامه دارد در آینده رزولوشن را به 8 K برساند و نرخ فریم را تا سرعت 120 در ثانیه بالا ببرد.

از آنجایی که مراحل رندرگیری به وسیله مجموعه سرور ها انجام می گیرد، سازندگان می توانند از قدرت پردازش بالای آن استفاده نمایند. با توجه به نحوه کار و ساختار استیدیا، گوگل تاکید نمود که امکان دانلود و تجربه آفلاین بازی ها وجود ندارد.

گوگل دو قابلیت ویژه State Share و Crowd Play هم برای استریمر ها و بازی نمایندگان معرفی کرد. با استفاده از این دو ویژگی، افراد می توانند به راحتی با دوستان و مخاطبین خود ارتباط برقرار نمایند. با استفاده از State Share می توانید لحظاتی را برای دوستان یا مخاطبان خود درست کنید و آن ها هم قادر هستند تا دقیقا از همان نقطه آغاز به تجربه بازی نمایند. Crowd Play هم به استریمر ها اجازه می دهد یک صف کامل از مخاطبین خود درست نمایند و به انجام بازی های چندنفره با آن ها مشغول شوند.

استیدیا چه بازی هایی دارد؟ آیا این سرویس بازی انحصاری خواهد داشت؟

از آنجایی که کنفرانس گوگل کاملا به معرفی این سرویس و ویژگی های آن اختصاص داشت، به همین خاطر چیزی از بازی ها ندیدیم. با این حال تاکنون انتشار بازی Doom Eternal برای استیدیا تایید شده است. شرکت Q Games هم خاطرنشان کرد که با توجه به قابلیت State Share روی یک بازی برای این پلتفرم کار می نماید.

جید ریموند، عضو سابق الکترونیک آرتز و یوبی سافت، استودیو جدیدی برای ساخت بازی های انحصاری استیدیا به راه انداخته و آن را مدیریت می نماید. این مجموعه همچنین به استودیو های خارجی برای استفاده از این تکنولوژی یاری می نماید.

با توجه به اتفاقات اخیر، می توان تصور کرد که یوبی سافت هم حساب ویژه ای روی این پلتفرم باز نموده است. این شرکت مدتی قبل بازی Assassins Creed Odyssey را به مرورگر های کروم آورد و در طول کنفرانس هم نمایش هایی از آن را دیدیم.

فیل هریسون در رابطه با بازی های انحصاری گفت که آن ها مهم خواهند بود، ولی او بیش تر به آثاری که برمبنای این سرویس ها ساخته می شوند، علاقه داردو حتی اگر این بازی ها روی پلتفرم های دیگری هم عرضه شوند مسئله ای وجود ندارد.

رمز کونامی

یکی از ویژگی های جالب و مخفی کنترلر استیدیا، رمز کونامی است. می توانید کد کنترلر خود را در وب سایت استیدیا وارد کنید و مدل آن را آنالیز نمایید. ظاهرا این کد استفاده دیگری ندارد، ولی در هر صورت قابلیت جالبی به شمار می رود.

آیا سرویس های ابری جایگزین کنسول ها می شوند؟

سرویس های ابری مخصوص بازی موضوع جدیدی نیستند. ما پیش از این هم سرویس PlayStation Now را داشتیم. با این حال بالاخره به نقطه ای رسیده ایم که این تکنولوژی به صورت جدی تری مورداستفاده قرار می گیرد و روی تجربه و نحوه ارائه بازی ها تاثیر می گذارد. البته که این اصلا به این معنا نیست که نسل کنسول ها و سخت افزار ها به سرانجام رسیده و باید آن ها را کنار بگذاریم.

رقبای استیدیا چه سرویس هایی هستند؟

همان طور که بالاتر گفتیم، سرویس PlayStation Now مدت تقریبا زیادی است که فعالیت می نماید. مایکروسافت هم اخیرا از تکنولوژی استریم xCloud رونمایی کرد؛ با استفاده از این تکنولوژی می توانید بازی هایی مثل Forza Horizon 4 را روی موبایل ها اجرا کنید. مایکروسافت برنامه دارد تا در ادامه سال استفاده از این سرویس را عمومی نماید.

منبع: GameSpot

سفر به دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

مجله سرگرمی: پرسینا بلاگ، سیستم مدیریت محتوا پرسینا

منبع: برترین ها
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 710

به "با استیدیا (Stadia) پلتفرم بازی گوگل آشنا شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با استیدیا (Stadia) پلتفرم بازی گوگل آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید