ترفندهایی ساده برای افزایش اشتهای بچه ها بدغذا

به گزارش پرسینا بلاگ، برای افزایش اشتهای بچه ها چه راهکارهایی را تجربه کرده اید؟ وقتی صحبت از امتحان کردن غذاهای سالم و جدید می شود یا حتی زمانی که صحبت از غذا خوردن عادی می شود خیلی از بچه ها والدین خود را اذیت می کنند. عوامل زیادی هستند که روی رفتار بدغذایی تاثیرگذارند. علت رفتار برخی از این بچه ها این است که با حس چشایی، لامسه و بویایی قوی متولد می شوند، به همین علت از مصرف برخی از مواد غذایی اجتناب می کنند. برخی از بچه ها برای جلب توجه، برای غذا خوردن کج خلقی می کنند و برخی دیگر این عادت را از والدین شان یاد می گیرند.

ترفندهایی ساده برای افزایش اشتهای بچه ها بدغذا

علاوه بر این، والدینی که فرزندان شان را مجبور به امتحان کردن غذاهای جدید می کنند یا برای رسیدن به این خواسته، به آن ها رشوه می دهند نتیجه معکوسی دریافت می کنند. به عبارت دیگر هر چه بیشتر فرزندان تان را برای ترک عادات شان تحت فشار قرار دهید، آن ها بیشتر به رفتارهای غلط شان می چسبند. با این مقاله از خبرنگاران مگ همراه ما باشید.

تاثیر تغذیه نامناسب بر اشتهای بچه ها

نامناسب بودن تغذیه کودک می تواند مانع از رشد جسمی، ذهنی و احساسی او می گردد. ممکن است تصور کنید که فرزندتان حتی با وجود عادات غلط غذایی که دارد هم رشد می کند اما این عادات می توانند به فرایند رشد کودک آسیب های جبران ناپذیری وارد کنند.

به فرزندتان زمان بدهید تا با غذاهای جدید بازی کند و اگر در ابتدا از خوردن آن ها اجتناب کرد عصبانی نشوید. آرام باشید و فرزندتان را ترغیب کرده و تا زمانی که با میل خودش تصمیم به امتحان کردن غذا بگیرد دست از تلاش برندارید.

اگر فرزندتان از روی ترس از تنبیه یا امید به پاداش، عادت های خود را تغییر دهد، این تغییر موقت است و دیر یا زود به راه قبلی خود برمی گردد. هدف غذا دادن به بچه ها بد غذا این است که غذاهای جدید را امتحان کنند و مصرف آن ها را ادامه دهند.

ترفندهایی برای ترک بدغذایی در بچه ها

راه های زیادی برای کنار آمدن با بچه ها بدغذا وجود دارد اما این روش ها برای همه عمل نمی کنند. با این حال در ادامه توصیه های کلی که می توانند موثر باشند را می خوانید.

1- اول این که کودک را با تمام مواد غذایی آشنا کنید. حتی اگر یک لقمه هم از مواد غذایی نخورد باز هم باید او را با تمام غذاها آشنا کنید. هر چه فرزندتان بیشتر در معرض مواد غذایی قرار بگیرد، احتمال این که بخواهد آن ها را امتحان کند بیشتر است.

2- کودک را مجبور به چشیدن غذا نکنید. برای ترغیب کودک به غذا خوردن، وعده دسر را به او ندهید. این کار باعث می گردد که کودک برخی از غذاها را بد تلقی کند. در این شرایط کودک فکر می کند که اگر مادرش او را مجبور به خوردن غذای خاصی می کند پس حتما آن غذا بد است. اگر فرزندتان غذای خود را دست نخورده در بشقاب رها کرد سعی کنید که نظری در این باره ندهید.

3- غذایی که می دانید فرزندتان آن را دوست دارد و می خورد را درست کنید. این کار خیالتان را راحت می کند چون چیزی هست که فرزندتان آن را می خورد. همچنین این موضوع باعث می گردد که فرزندتان برای غذا خوردن هیجان زده و شادمان گردد.

4- در آخر، کمتر نگران باشید. فهمیدن این که فرزندتان تغذیه درستی دارد یا نه سخت است. فرزندتان می تواند این موضوع را خودش حل نماید و ارائه مواد غذایی متنوع، بهترین کاری است که می توانید برای آن ها انجام دهید. البته اگر خیلی نگران بودید با متخصص اطفال یا متخصص تغذیه مشورت کنید.

تعداد دفعات غذا خوردن کودک در روز

فرزندتان باید روزانه سه وعده غذایی مصرف کند؛ صبحانه، ناهار، شام. همچنین بچه ها باید حداقل دو میان وعده مصرف کنند، میان وعده صبح و میان وعده عصر.

با دادن وعده ها و میان وعده های منظم، به فرزندتان در زمان های مشخص، او یاد می گیرد که به شما و بدن خود اعتماد کند.

کنترل مصرف مایعات

شرایط هیدراته بودن بدن بچه ها را بر اساس کثیف شدن پوشک ها یا تعداد دفعاتی که از دستشویی استفاده می کنند بسنجید. رنگ ادرار آن ها باید زرد کمرنگ باشد، یا باید روزانه 5-6 بار پوشک های خود را کثیف کنند. زمانی که کودک به سن 1 سالگی می رسد، می توانید به میزان نامحدود به او آب بدهید.

  • تب در بچه ها؛ چه وقت می گوییم تب یک کودک بالاست؟

اهمیت صبحانه برای افزایش اشتهای بچه ها بدغذا

صبحانه، همراه با سایر وعده های غذایی برای بچه ها خیلی مهم هستند. به دلیل اینکه تایم زیادی غذا نخورده اید، این وعده از اهمیت زیادی برخوردار است. همه افراد، صبح ها زمانی که با معده خالی از خواب بیدار می شوند گرسنه تر از سایر زمان ها در روز هستند.

شروع روز با یک صبحانه مغذی به پر انرژی نگه داشتن کودک در طول روز کمک می کند. در نتیجه فرزندتان باید برای بیرون آمدن از حالت خواب آلودگی و پرانرژی شدن، مواد غذایی ای مصرف کند که انرژی او را تقویت می کنند.

کربوهیدرات های سالم به شکل نان سبوس دار، جو دوسر و میوه، بهترین گزینه ها برای افزایش فوری سطح انرژی کودک هستند. اما باید برای فرزندتان صبحانه ای متعادل سرو کنید که شامل پروتئین، چربی، کربوهیدرات و میوه است.

معمولا والدین صبح ها دچار مشغله های زیادی هستند به همین علت نیازی نیست که صبحانه خیلی تجملاتی باشد. یک صبحانه ساده می تواند شامل یک وافل یخ زده (کربوهیدرات) با روکش کره بادام زمینی (چربی)، یک تخم مرغ هم زده (پروتئین) و مقداری توت در گوشه بشقاب (میوه) باشد.

یک صبحانه سالم می تواند در بقیه روز روی حال و هوای کودک تاثیر بگذارد و به او کمک کند که در طول روز، انتخاب های غذایی بهتری داشته باشد.

صبحانه خوردن برای داشتن یک برنامه غذایی مناسب ضروری است در غیر این صورت فرزندتان گرسنه خواهد ماند و در بقیه روز برای خوردن زیاده روی خواهد کرد. در حقیقت بچه های که صبحانه نمی خورند بیشتر در معرض پرخوری یا مصرف میان وعده در طول روز قرار دارند و فعالیت کمتری خواهند داشت.

جایگزین مواد غذایی سالم در وعده های غذایی

اگر درباره عادات غذا خوردن فرزندتان نگرانید می توانید با سرو غذاهای سرشار از مواد مغذی به او کمک کنید که سطح کافی از مواد مغذی را دریافت کند. غذاهای مغذی غذاهایی هستند که حاوی مقادیر زیادی از مواد مغذی، چربی ها و کالری هستند.

یک راه ساده برای افزودن غذاهای سرشار از مواد مغذی به برنامه غذایی فرزندتان این است که لبنیات پر چرب (ماست، پنیر)، کره یا روغن، کره مغزیجات و آووکادو را به برنامه غذایی کودک بیفزایید.

عوامل فیزیولوژیکی کاهش اشتهای بچه ها

با توجه به یک تئوری جالب، برخی از بچه ها به صورت ژنتیکی حساسیت چشایی بیشتری نسبت به مزه تلخ نشان می دهند که در مقایسه با افرادی با حساسیت کمتر، بیشتر با مصرف سبزیجات مخالفت می کنند.

یک عامل مهم دیگر که روی عادات غذایی بچه ها تاثیر می گذارد شامل پویایی اعضای خانواده، خصوصا رابطه بچه ها با والدین شان است.

همچنین خیلی از بچه ها دچار نئوفوبیا هستند، به این معنا که به طور ژنتیکی از امتحان کردن مزه های جدید یا ناآشنا می هراسند یا علاقه ای به این کار ندارند. برخی دیگر از بچه ها برای جلب توجه یا تایید والدین و سایر بزرگسالان برخی از مواد غذایی را نمی خورند.

وقتی بچه ها در سن رشد هستند یا فعالیت سنگینی داشته اند، بیشتر احساس گرسنگی می کنند. البته همیشه این اتفاق رخ نمی دهد. یاد بگیرید که به فرزندتان اعتماد کنید. آن ها می توانند به زبان بدنشان گوش دهند و هر آنچه نیاز دارند را تشخیص دهند.

  • 7 راه چاره ساده برای آموزش غذا خوردن به بچه ها

مواد مغذی ضروری که باید به رژیم غذایی کودک افزوده شوند

برای اطفال نوپا مهم ترین عناصر وعده های غذایی شامل مواد غذایی سرشار از آهن، چربی بالا، میوه و سبزیجات هستند. در بچه ها بزرگ تر، تمرکز باید روی مصرف پروتئین، چربی، میوه و سبزیجات به همراه غلات باشد.

خیلی از مواد غذایی سرشار از آهن نظیر گوشت، حبوبات و توفو سرشار از پروتئین نیز هستند. در نتیجه می توانید همان وعده را برای تمام اعضای خانواده سرو کنید.

کلام آخر

سخت نگیرید! اجازه دهید فرزندتان به زبان بدن خود اعتماد کند. تنوعی از مواد غذایی را سرو کنید که شامل یک منبع پروتئین و چربی، یک میوه و سبزیجات و یک منبع غلات یا نشاسته باشد. زمان مشخصی را در هر روز به صرف وعده های غذایی و میان وعده ها اختصاص دهید. با دنبال کردن این ترفندهای ساده، خانواده تان را برای موفقیت آماده می کنید.

منبع: emedihealth

سفر به دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

مجله سرگرمی: پرسینا بلاگ، سیستم مدیریت محتوا پرسینا

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 6838

به "ترفندهایی ساده برای افزایش اشتهای بچه ها بدغذا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترفندهایی ساده برای افزایش اشتهای بچه ها بدغذا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید