توضیحات کمالوندی درباره جدیدترین اقدامات صورت گرفته در فردو

به گزارش پرسینا بلاگ، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ضمن تشریح جدیدترین اقدامات اجرا شده در تأسیسات غنی سازی فردو گفت: حوالی ساعت 10 و 11 صبح شنبه 18 آبان به سطح غنی سازی 4.5 درصد در فردو می رسیم.

توضیحات کمالوندی درباره جدیدترین اقدامات صورت گرفته در فردو

به گزارش گروه سیاسی خبرنگاران، بهروز کمالوندی معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی امشب (چهارشنبه) در مصاحبهیی درباره آخرین اقدامات اجرا شده در گام چهارم کاهش تعهدات برجامی در سایت غنی سازی شهید مسعود علیمحمدی (فردو) مطرح نمود: براساس دستور رئیس جمهور گام چهارم از امروز شروع و 2 هزار کیلوگرم گاز هگزافلوراید در یک مخزن از سایت شهید احمدی روشن نطنز به سایت فردو منتقل شد.

وی با یادآوری این نکته که این 2 هزار کیلوگرم گاز هگزافلوراید از پسماند های دوره های گذشته فراوری شده و رقم بزرگی بوده است، گفت: الان 2 تن را بردیم. ما از پسماند ها از سایت شهید احمدی روشن توانستیم 25 تن گاز هگزافلوراید فراوری کنیم.

کمالوندی مطرح نمود: بعد از انتقال 2 تن گاز هگزافلوراید به سایت فردو، در محل خود نهاده شد و به لوله های خوراک متصل شد و همه مراحل تحت نظر بازرسان آژانس انجام می گردد.

وی در مصاحبه با خبر ساعت 21 به تشریح فرآیند غنی سازی اشاره نمود و اضافه کرد: همه عملیات به صورت موفقیت آمیز و با سرعت بسیار زیادی صورت گرفته و تا 24 امشب کار پسیواسیون و خارج کردن گاز های سبک را تمام می کنیم و به مرحله برداشت محصول می رسیم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ادامه داد: البته در دوره پسیواسیون محصول پسماند را دوباره مخلوط می کنیم. باید به حدی برسیم که محصول با کیفیت مناسب فراوری کنیم. ساعت 24 شیر ها را باز و محصول را جمع آوری می کنیم، البته این سیستم باید پایدار بگردد و فردا (پنجشنبه) از محصول نمونه گیری می گردد. آژانس این نمونه ها را می بیند و تا روز شنبه نیز سطح پایداری باید ادامه یابد. حوالی ساعت 10 و 11 صبح شنبه به سطح 4.5 درصد می رسیم و انشاءالله به حد پایداری می رسد.

وی مطرح نمود که جمعی از خبرنگاران روز شنبه از فردو و آخرین اقدامات صورت گرفته بازدید نموده و نشستی خبری نیز در این محل برگزار خواهد شد.

معاون سازمان انرژی اتمی درباره وضعیت توان هسته ای ایران بعد از گام چهارم نیز گفت: صنعت هسته ای صنعت شادابی است و با توجه به اینکه دانشمندان ما قله های تکنولوژی را طی کردند، در وضعیت بسیار خوبی هستیم. در حوزه غنی سازی ما دیروز و پریروز به حدود هشت هزار و 600 سو ظرفیت فراوری رسیم و حدود 900 سو نیز از فردو اضافه می گردد که حدود 9 هزار و 500 سو می گردد که اگر در نظر بگیریم در قبل از برجام در بالاترین حدش 11 هزار سو داشتیم، الان تقریبا به حدود قبل از برجام نزدیک شده ایم.

حسن روحانی رئیس جمهوری ایران 14 آبان ماه و همزمان با خاتمه سومین فرصت 60 روزه ایران به طرف های باقیمانده در برجام گفت: سازمان انرژی اتمی از روز چهارشنبه 15 آبان ماه گام چهارم و جدید را در فردو برمی دارد. در برجام قرار بود سانتریفیوژ ها در فردو بچرخند، اما گاز به آن ها تزریق نکنیم که بنده امروز در دستوری به سازمان انرژی اتمی می گویم که از فردا (چهارشنبه) گازدهی را در فردو شروع کنیم.

لازم به ذکر است در حال حاضر 1044 ماشین سانتریفیوژ IR1 (شامل 6 زنجیره 174 تایی) در فردو مستقر است که در ساعات خاتمهی امشب به چهار زنجیره از 6 زنجیره 174 تایی سانتریفیوژ IR1 یعنی 696 سانتریفیوژ گاز هگزافلوراید اورانیوم UF6 تزریق خواهد شد و دو زنجیره دیگر که شامل 348 ماشین IR1 هستند اقدام به فراوری و غنی سازی ایزوتوپ های پایدار می نمایند.

سفر به دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

مجله سرگرمی: پرسینا بلاگ، سیستم مدیریت محتوا پرسینا

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 2339

به "توضیحات کمالوندی درباره جدیدترین اقدامات صورت گرفته در فردو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توضیحات کمالوندی درباره جدیدترین اقدامات صورت گرفته در فردو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید