ثبت طولانی ترین دیوار گلی2500 ساله در گینس، دارابگردجهانی می شود

به گزارش پرسینا بلاگ، خبرنگاران - گروه استانها: دارابگرد نام یکی از پنج شهرستان ایالت پارس در ایران قدیم بوده که به نام دارابجرد نیز معروف است. این شهر در فاصله شش کیلومتری شهر داراب فعلی قرار گرفته و نخستین پایتخت سلسله ساسانیان و یکی از قدیمی ترین شهرهای باستانی ایران و جزو پنج شهر تاریخی استان فارس است.

ثبت طولانی ترین دیوار گلی2500 ساله در گینس، دارابگردجهانی می شود

قدمت این شهر به دوره هخامنشیان می رسد و نخستین شهر مدور فلات ایران محسوب می شود. پیرامون این شهر، دیوار مخروطی عظیمی از گل رس و سنگ و ملاط آهک ساخته شده که ارتفاع آن به بیش از 10 متر می رسد.

هرچند که قسمت هایی از این دیوار دچار فرسایش شده و ارتفاع کنونی آن به 7 متر کاهش یافته اما وجود ماده چسبنده ای در میان ملات و گل به کار رفته در دیوار سبب شده با گذشت بیش از 2 هزار و 500 سال این دیوار با تخریب کم، پابرجا و پایدار باقی بماند.

طبق اسناد تاریخی موجود، پشت این دیوار خندقی بزرگ برای حفاظت بیشتر از شهر ایجاد شده بود که دسترسی به شهر را در مواقع خطر بسیار مشکل می کرده است.

عمق این خندق بیش از 10 متر و عرض آن حدود 50 متر بوده که این منطقه نیز دچار فرسایش شده است. این خندق پیوسته مملو از آب بوده و به گفته مورخین، در این خندق گیاهانی وجود داشته که به دور پای افرادی که وارد آن می شدند می پیچیده و مانع از شناکردن آنها می شده و البته آب مورد نیاز خندق نیز از رودخانه های اطراف تامین می شده است.

دیوار گلی شهر دارابگرد به عنوان طولانی ترین و عریض ترین دیوار 2500 ساله جهان هنوز در فهرست آثار جهانی قرار ندارد و آن طور که کارشناسان می گویند این شهر نه تنها قابلیت ثبت در فهرست یونسکو را دارد بلکه برای ثبت این دیوار در کتاب رکوردهای گینس نیز پیگیری هایی در دست انجام است.

رئیس انجمن دوستداران میراث فرهنگی داراب در این رابطه به خبرنگاران گفت: با اینکه شهر دارابگرد عناوینی چون نخستین شهر مدور فلات ایران و طولانی ترین دیوار گلی دو هزار و 500 ساله جهان را یدک می کشد اما هنوز در ابعاد بین المللی و حتی ملی معرفی نشده است.

محمدباقر مهاجر با بیان اینکه شهر دارابگرد به دستور داریوش اول هخامنشی ساخته شده و تا قرن پنجم هجری نیز زندگی در آن جریان داشته، ادامه داد: راه دسترسی به این شهر باستانی فارس به نسبت دیگر شهرهای تاریخی کشور بسیار آسان است و می توان جهت گردشگری هم برای آن تعریف کرد، اما هنوز این اثر تاریخی در بسته های سفر گردشگران داخلی و خارجی جای ندارد.

رئیس انجمن دوستداران میراث فرهنگی داراب با اشاره به اینکه آثار متعددی از تاسیسات تاریخی در محوطه و اطراف این شهر دیده می شود، گفت: در این خصوص می توان به وجود دیوارهای قلعه و راه های دسترسی و پلکان سنگی و سازه های نگهبانی و انبار آذوقه و پناهگاه در کوه های اطراف این شهر اشاره کرد.

مهاجر با اشاره به اینکه نه تنها شهر دارابگرد بلکه دیوار گلی آن قابلیت ثبت در فهرست جهانی را دارد، گفت: طبق برنامه ریزی های به عمل آمده، در تلاشیم تا دیوار اطراف این شهر هخامنشی که طولش به شش کیلومتر می رسد را در کتاب رکوردهای گینس به ثبت برسانیم.

وی با اعلام اینکه پرونده ثبت جهانی محور ساسانی در حال تکمیل و تهیه است، گفت: در این راستا ضروری است پایگاه پژوهشی دارابگرد در این شهرستان هرچه سریعتر راه اندازی شود.

مسئول میراث فرهنگی شهرستان داراب نیز در این رابطه به خبرنگاران گفت: شهرستان داراب به دلیل تعدد جاذبه های گردشگری و میراثی که مربوط به سه دوره هخامنشی، ساسانی و اسلامی است، جایگاه مناسبی دارد.

علیرضا پرویزی با بیان اینکه شهر دارابگرد نخستین شهر مدور فلات ایران است، اظهار داشت: طی چند سال گذشته کارهای زیادی برای حفاظت و مرمت این شهر اجرا شده که در این خصوص می توان به تقویت انجمنها و بهره گیری از توان افراد مجرب استفاده کرد.

وی ادامه داد: در این راستا به منظور نگهداری و حفاظت از این مجموعه، گشتهای شبانه روزی در اطراف آن فعال هستند و فضا برای حفاران غیرمجاز ناامن شده است.

مسئول میراث فرهنگی شهرستان داراب در خصوص مسائل این شهر تاریخی اظهار داشت: یکی از مسائلی که به صورت ویژه در دستور کار است پیگیری تخصیص اعتبار برای فنس کشی اطراف شهر است که تا به امروز اعتبار ویژه ای اختصاص نیافته است.

وی با بیان اینکه با فنس کشی اطراف شهر حریم عرصه معین می شود، گفت: در این خصوص پیگیری تخصیص اعتبار در دستور کار است البته در حال حاضر به خاطر جلوگیری از تجاوز و تخریب آن اقدامات خوبی اجرا شده است.

پرویزی بر لزوم پیگیری جهانی شدن این شهر تاکید کرد و گفت: با توجه به شاخص های تاریخی دارابگرد ضروری است که موضوع جهانی شدن آن به صورت جد پیگیری شود زیرا بزرگترین دیوار خشتی جهان است که حتی قابلیت ثبت در کتاب گینس هم دارد.

به گزارش خبرنگاران، این مجموعه تاریخی باتوجه به معینه های بی نظیری که دارد می توان عنصر خوبی برای معرفی در سطوح ملی و فراملی باشد تا گردشگران زیادی را به شهرستان داراب جذب کند.

در این خصوص پیگیری جدی برای ثبت جهانی و ثبت در کتاب رکوردهای گینس می توان در معرفی بهتر این مجموعه میراثی موثر واقع شود.

سفر به دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

مجله سرگرمی: پرسینا بلاگ، سیستم مدیریت محتوا پرسینا

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 3372

به "ثبت طولانی ترین دیوار گلی2500 ساله در گینس، دارابگردجهانی می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبت طولانی ترین دیوار گلی2500 ساله در گینس، دارابگردجهانی می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید