خبرنگاران چرا صادرات کهگیلویه و بویراحمد 46 درصد افزایش یافت؟

به گزارش پرسینا بلاگ، یاسوج- خبرنگاران- با وجود تحریم های حداکثری و شیوع ویروس کرونا، صادرات استان کهگیلویه و بویراحمد به طور چشمگیری افزایش یافت به طوری که میزان صادرات کالا از این استان در سال گذشته نسبت به سال 1398 به لحاظ ارزش حدود 46 درصد رشد داشته است.

خبرنگاران چرا صادرات کهگیلویه و بویراحمد 46 درصد افزایش یافت؟

به گزارش خبرنگاران، سال 99 شرایط پیچیده و سختی داشت و تحریم های ظالمانه از یک سو و شیوع ویروس کرونا شرایط سختی را ایجاد نموده بودند با وجود این شرایط سخت موتور توسعه مالی کهگیلویه و بویراحمد پر قدرت تر از گذشته چرخید.

فرایند صادرات در استان شیب صعودی داشته و جای این سوال وجود دارد چرا با وجود این شرایط پیچیده رشد صادرات مثبت بوده است؟؟

رشد چشمگیر میزان صادرات در کهگیلویه و بویراحمد

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: با وجود فشار و تحریم های مالی ظالمانه ، میزان صادرات کشور و به تبع آن در استان افزایش چشمگیری داشته است و میانگین رشد صادرات در کشور 13 درصد و در این استان 46 درصد بوده است.

حسین کلانتری اعلام نمود: برنامه ریزی ها به گونه ای خواهد بود که امسال با افتتاح چندین طرح جدید از جمله پتروشیمی گچساران ، میزان صادرات استان بیش از امسال افزایش داشته باشد.

وی تاکید نمود که سند توسعه صادرات استان باید به طور مستند تدوین و مورد استفاده قرار گیرد.

افزایش 113 درصدی صادرات کالا از گمرک کهگیلویه و بویراحمد

مدیرکل گمرک کهگیلویه و بویراحمد گفت: میزان صادرات کالاهای مختلف از این استان از گمرک استان سال 99 نسبت به سال 98 از لحاظ ارزشی 113 درصد افزایش داشته است.

بهنام احمدی گفت: سال 99 یک هزار و 491 تن کالا به وسیله گمرک استان به خارج از کشور صادر شد و از لحاظ وزنی 15 درصد افزایش داشته است.

مدیرکل گمرک کهگیلویه و بویراحمد ارزش کالاهای صادراتی استان را افزون بر دو میلیون و 610 هزار دلار اعلام نمود.

احمدی ابراز داشت: کالاهای صادراتی شامل عصاره زعفران، پودر و عصاره شیرین بیان، گل رز، اسانس، کفش ورزشی، پوشاک، اسپری، خوشبو کننده، موکت و انواع لوازم آرایشی و بهداشتی بوده است.

وی اضافه نمود: کالاهای استان به کشورهای ارمنستان، سوئیس، عراق، افغانستان و ... صادر شده است.

مدیرکل گمرک کهگیلویه و بویراحمد توضیح داد: سال گذشته همچنین تعداد 85 فقره اظهارنامه صادراتی در استان ثبت شده است .

احمدی در ادامه گفت: سال 99 مطابق با ماده 47 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز ،تعداد 315 فقره پفراینده قاچاق کالا در گمرک استان تشکیل و مراحل و تشریفات قانونی آن به انتها رسید.

وی تاکید نمود: گمرک کهگیلویه و بویراحمد برای انجام تشریفات صادرات کالاهای شرکت های فراوریی استان آمادگی شبانه روزی دارد.

ورود صنایع جدید به کهگیلویه و بویراحمد و افزایش فراوری و صادرات محصولات

معاون مالی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: سال 99 صادرات استان رشد چشمگیری داشته که از عوامل اصلی آن می توان به ورود صنایع جدید به استان و افزایش فراوری و صادرات محصولات بوده است.

حشمت الله صمیمی تاکید نمود: سیاست و برنامه ریزی استان باید به سمت و سوی فراوری محصولات صادراتی سوق داده گردد.

وی اضافه نمود: توسعه و ایجاد گمرک های های تخصصی در استان در دستور کار است و تا به امروز قدم های مطلوبی برداشته شده است.

صمیمی گفت: تا به امروز گمرک تخصصی آریا پالایش برای صادرات روغن موتور در استان ایجاد شده است.

وی اضافه نمود: هم اینک تشکیل 2 گمرک تخصصی دیگر در استان در دستور کار است.

معاون مالی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به ظرفیت مطلوب واحد فراوریی شرکت سینره، توضیح داد: همچنین برای این کارخانه گمرک تخصصی ایجاد خواهد شد.

صمیمی ابراز داشت: بدین ترتیب مسائل صادرات و واردات برطرف و در این امر تسهیل گری خوبی انجام می گیرد.

وی تاکید نمود: مواد اولیه مورد احتیاج آن ها در کارخانه آورده می گردد و محصول جهت صادرات در همان کارخانه آماده می گردد.

در مجموع میزان صادرات استان در سال 99 قریب 266 هزار تن بوده و این رقم در سال 198 هزار تن بوده است.

همچنین ارزش کالاهای صادراتی در سال 99 حدود 7.66 میلیون دلار بوده در حالی که در مدت مشابه سال 98 حدود 5.22 میلیون دلار بوده است.

صادرات استان به لحاظ ارزشی 46 درصد و به لحاظ وزنی 34 درصد رشد داشته است.

امسال علی رغم مسائل و موانع و تحریم رشد خوبی این افزایش نشان از زحمات دستگاه های اجرایی و بخش خصوصی بوده است.

تنوع کالاهای صادراتی استان و اعطای تسهیلات جهش فراوری به واحد ها برای افزایش صادرات

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد گفت: تنوع کالایی و مقدار صادرات کالاها در استان از دلایل افزایش صادرات در استان بوده است.

سالار حسین پور اضافه نمود: کالاهای صادراتی استان افزایش یافته است؛ به عنوان نمونه کارخانه سیمان یاسوج به صادرات کلینکر اقدام کرد.

وی توضیح داد: بعضی از کارخانه های استان از جمله سیمان مارگون که در سال های قبل هم صادرات داشتند بر میزان صادرات کالاهای خود اضافه نمودند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد عنوان نمود: کارخانه سیمان مارگون بیش از 50 درصد سهم صادرات (غیر نفتی) استان را به خود اختصاص داده است.

حسین پور تاکید نمود: بر اساس برنامه های جهش فراوری به 2 واحد صادراتی در استان تسهیلات جهش فراوری پرداخت شد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: پرداخت این تسهیلات به توسعه صادرات در استان منجر شد.

وی توضیح داد: بخشی از این تسهیلات به واحد فراوریی آ سه پرداخت شد که میزان صادرات پودر و عصاره شیرین بیان آن از 900 تن به 1200 تن در سال رسید.

حسین پور ابراز داشت: بخشی دیگری از این تسهیلات جهش فراوری نیز در اختیار واحد فراوریی سینره نهاده شد و فراوری این واحد افزایش یافت.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد اعلام نمود: همچنین مجموع تصمیمات اتخاذ شده در کارگروه برطرف موانع فراوری از جمله ایجاد انبار تخصصی برای مواد اولیه واحد های فراوریی، گمرک تخصصی و غیره تاثیرات چشمگیری در افزایش صادرات استان داشته است.

نقش سیمان مارگون در افزایش میزان صادرات استان

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یاسوج تاکید نمود: کارخانه سیمان مارگون نقش چشمگیری در افزایش صادرات امسال این استان داشته است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یاسوج نیز گفت: سبد واحد کالایی استان در زمینه صادرات در بخش های کشاورزی و دامپروری احتیاج به افزایش دارد.

جبار کیانی پور اضافه نمود: سهم استان کهگیلویه و بویراحمد در صادرات کشور ناچیز بوده و نسبت به استان هایی همچون اصفهان و استان های مرزی در رده پایینی قرار گرفته است.

وی ادامه داد: با توجه به نوپا بودن زیرساخت های صادراتی ، کوشش ها به سمت آشنایی فعالان مالی با تجارت بوده و میزان صادرات استان رو به افزایش است.

نبودن سایت نمایشگاه های بین المللی،انتهاه صادرات، سردخانه های بزرگ صنعتی، کارخانه های بسته بندی و فرآوری باعث شده محصولات مرغوب فراوریکنندگان این استان یا پشت دروازه صادرات بماند و یا برای صادرات به استان های دیگر ارسال شوند.

با ایجاد این زیرساخت ها میزان صادرات این استان به طور بسیاری افزایش خواهد یافت و تحولی بزرگ در استان رقم خواهد خورد.

سالانه 120 هزار تن میوه سیب، 19 میلیون شاخه گل رز، یک هزار تن عسل طبیعی مرغوب و 280 هزار متر مربع دست بافته در کهگیلویه و بویراحمد فراوری می گردد که در صورت امکان صادرات به وسیله گمرک استان افزون بر رونق فراوری زمینه افزایش درآمد فراوری کنندگان را فراهم می نماید.

سالانه 18 میلیون دلار کالای فراوریکنندگان کهگیلویه و بویراحمد به کشورهای مختلف صادر می گردد که 6 میلیون دلار آن به وسیله گمرک استان ارسال می گردد.

سالانه یک هزار تن پودر و عصاره شیرین بیان فراوریی در کهگیلویه و بویراحمد به وسیله دریا و خشکی به کشور آلمان صادر می گردد.

سفر به دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

مجله سرگرمی: پرسینا بلاگ، سیستم مدیریت محتوا پرسینا

منبع: ایرنا
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 6878

به "خبرنگاران چرا صادرات کهگیلویه و بویراحمد 46 درصد افزایش یافت؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران چرا صادرات کهگیلویه و بویراحمد 46 درصد افزایش یافت؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید