خواص گل ساعتی؛ از درمان اضطراب تا کاهش علائم یائسگی

به گزارش پرسینا بلاگ، مجله پزشکی دکتر سلام/گل ساعتی در انواع گل های انگور عجیب و غریب با گلبرگ های شاخک مانند بنفش یا آبی رنگ واقع شده است، یکی از انواع گل های گل گاوزبان، پیچ ساعتی است که در درمان اضطراب، بی خوابی و درد نقش بسزایی ایفا می نماید.

خواص گل ساعتی؛ از درمان اضطراب تا کاهش علائم یائسگی

همچنین پیچ ساعتی خانواده ای از گیاهان با حدود 550 گونه مختلف است و بعضی مطالعات نشان می دهد یک گونه خاص گل ساعتی ممکن است در درمان بی قراری، عصبی و اضطراب موثر باشد.

به گزارش مدیکال نیوزتودی، در این مقاله در خصوص مزایای احتمالی مکمل های گل ساعتی و همچنین آنچه که نتایج تحقیقات در خصوص اثربخشی آن می گوید، بیاموزید.

گل ساعتی چیست؟

گل ساعتی یا پیچ ساعتی در سراسر آمریکای جنوبی و بعضی از مناطق جنوب ایالات متحده رشد می نماید. مردم از قرن شانزدهم میلادی برای اهداف دارویی از انواع گل های گل مریم و گل ساعتی استفاده

می کردند.

بعضی از محققان معتقدند مکمل های گل ساعتی ممکن است به درمان اضطراب، بی خوابی و اشکال خاصی از درد یاری کند زیرا باعث افزایش سطح اسید گاما-آمینوبوتیریک (GABA)، ماده شیمیایی مغز برای یاری به تنظیم خلق و خو می گردد. گابا یک انتقال دهنده عصبی مهاری است که با انتقال دهنده های عصبی که باعث هیجان می شوند مقابله می نماید، بنابراین ممکن است اثر آرام بخشی داشته باشد.

به طور سنتی دانشمندان معتقد بودند گابا نمی تواند از سد مغز خون عبور کند، اما بعضی از مطالعات نتایج متناقضی را نشان می دهند.

گل ساعتی برای کنترل اضطراب

به طور کلی شواهد خوبی وجود دارد که نشان می دهد گل ساعتی به تسکین علائم اضطراب یاری می نماید. چندین مطالعه بالینی نشان می دهد گل ساعتی اثرات تسکین دهنده اضطراب (ضد اضطراب) دارد. در یک کارآزمایی بالینی محققان دریافتند پیچ ساعتی نتایج مشابه داروهای ضداضطراب در موش ها دارد. دو آزمایش بالینی دیگر در مدل های حیوانی نیز حاکی از اثرات آرام بخشی این گیاه بود.

یک آزمایش بالینی در سال 2016 نشان داد گل ساعتی باعث کاهش اضطراب و بهبود حافظه در موش صحرایی می گردد، این اثرات می تواند به دلیل تاثیر این گیاه بر سطح گابا باشد. با این حال نتیجه گیری در خصوص میزان عملکرد گل ساعتی از یک مطالعه به مطالعه دیگر متفاوت است.

یک آنالیز نشان می دهد اثر آرام بخشی دارد و بعضی از محققان آن را به عنوان افزودنی برای درمان های سنتی اضطراب توصیه می نمایند.

گل ساعتی برای خواب

بعضی شواهد نشان می دهد گل ساعتی به بهبود کیفیت خواب افراد یاری می نماید. تحقیقات اجرا شده در سال 2017 روی موش ها حاکی از آن است که پیچ ساعتی می تواند تاثیر مثبتی بر الگوی خواب داشته باشد.

یک مطالعه روی موش ها نشان داد پیچ ساعتی به طور قابل توجهی خواب موج آهسته (عمیق) را افزایش می دهد، با کاهش حرکت سریع چشم به موش ها یاری می نماید تا سریع تر بخوابند. یک مطالعه حیوانی دیگر نشان داد پیچ ساعتی مدت زمان خواب را افزایش می دهد. مشخص اثربخشی و شناسایی عوارض جانبی در انسان به تحقیقات بیشتری احتیاج دارد.

سایر مزایای پیچ ساعتی

مکمل های پیچ ساعتی ممکن است فواید دیگری داشته باشد، از جمله:

کاهش علائم یائسگی با مصرف گل ساعتی

در یک مطالعه شرکت نمایندگان پس از مصرف 3 تا 6 هفته پیچ ساعتی در مقایسه با گروه کنترل کاهش قابل توجهی در علائم از جمله سردرد، افسردگی، بی خوابی و عصبانیت را تجربه کردند.

کاهش علائم صرع با مصرف گل ساعتی

نتایج یک مطالعه از سال 2007 نشان می دهد مصرف پیچ ساعتی باعث افزایش فواصل بین تشنج ها در فرد می گردد. با در دست داشتن شواهد محدود مشخص تاثیر پیچ ساعتی برای مدیریت تشنج احتیاج به تحقیقات بیشتری دارد.

اثرات ضد التهابی با مصرف گل ساعتی

بعضی از یافته ها حاکی از آن است که پیچ ساعتی اثرات ضد التهابی دارد، اما تحقیقات بیشتری برای مشخص کاربردها و اثربخشی آن ضروری است.

عوارض جانبی پیچ ساعتی

عوارض جانبی مستند کمی برای پیچ ساعتی وجود دارد که به احتمال زیاد آن را به یک مکمل کم خطر برای یک روال سالم تبدیل می نماید، اما در بعضی موارد پیچ ساعتی ممکن است باعث بروز عوارضی مانند خواب آلودگی، سرگیجه و گیجی گردد.

زنان باردار نیز باید قبل از مصرف پیچ ساعتی با پزشک خود مشورت نمایند، همچنین شواهد کافی برای حمایت از استفاده از آن در بچه ها وجود ندارد.

افراد می توانند از مکمل های پیچ ساعتی همراه با سایر درمان های اضطرابی استفاده نمایند، اما همواره درباره تداخلات دارویی و درمانی با پزشک خود مشورت نمایند.

سفر به دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

مجله سرگرمی: پرسینا بلاگ، سیستم مدیریت محتوا پرسینا

منبع: همگردی
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 6057

به "خواص گل ساعتی؛ از درمان اضطراب تا کاهش علائم یائسگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص گل ساعتی؛ از درمان اضطراب تا کاهش علائم یائسگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید