دانشجویان برتر با اجرای طرح های نانواستارت آپی از کشور می روند ، کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی با استفاده از نانوپلیمر

به گزارش پرسینا بلاگ، یک فعال فناور گفت: متاسفانه بسیاری از فارغ التحصیلان دانشگاه های معتبر خصوصا آن هایی که در حوزه نانو استارت آپ ها فعالیت می نمایند با یک پژوهش خوب در این حوزه اپلای نموده و از کشور می روند.

دانشجویان برتر با اجرای طرح های نانواستارت آپی از کشور می روند ، کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی با استفاده از نانوپلیمر

ساناز داورزنی دانشجوی دوره کارشناسی ارشد مهندسی پلیمر دانشگاه امیرکبیر، در مصاحبه با خبرنگار فناوری خبرنگاران، اظهار کرد: نانوپلیمر هایی سنتز نموده ایم که قادرند 300 برابری وزن خود آب جذب نمایند و به مرور این آب را به چرخه برگردانند.

داورزنی درباره موارد استفادپه این نانوپلیمر ها ادامه داد: هر جایی که گل و گیاه بذر وجود داشته باشد این محصول قابل استفاده است، از زمین های بزرگ کشاورزی گرفته تا گلخانه ها و گل های آپارتمانی، دیوار های سبز، روف گاردن ها و هر جایی که گل و گیاه باشد که احتیاج به آبیاری دارد، این محصول مورد استفاده قرار می گیرد.

وی بابیان اینکه استفاده از این نانتوپلیمر ها مراحل آب دهی به گیاهان را تا دوهفته به تعویق می اندازد، اضافه کرد: همچنین داخل محصول کودی عمل آوردیم که قابلیت بارگذاری هر نوع سم، کود و آفت کش را به شرط اینکه محلول در آب باشد در خودش دارد و می تواند به تدریج در اختیار گیاه قرار گرید.

داورزنی توضیح داد: در حال حاضر این محصول در اندازه گل ها و گیاهان آپارتمانی به فروش می رسد و مهمترین مزیت آن آبیاری گیاهان در فواصل زمانی طولانی است و مناسب خانم های شاغل یا زمان مسافرت های طولانی کارایی دارد.

وی اضافه کرد: عمر مفید این محصول داخل خاک پنج سال است، یعنی 5 سال این عمل جذب و دفع آب رو تکرار می کنم بدون اینکه دچار مشکل گردد. بعد از 5 سال نیز کاملاً به داخل خاک باز میگردد و داخل خاک تجزیه می گردد. این محصول کاملا ارگانیک است و هیچ گونه سم و حالت نامعقولی را به گیاه وارد نمی نماید.

داورزنی در مورد گستره فعالیتشان گفت: فعلاً در مقیاس آزمایشگاهی این محصول را فراوری می کنیم، زیرا نانو استارت آپی هستیم، اما توانایی فراوری این محصول برای زمین های کشاورزی در هر مقیاس و گلخانه ها را داریم.

وی راه اندازی یک کسب و کار را دغدغه دانشجویان پس از فارغ التحصیلی دانست و تاکید نمود: متاسفانه شاهد هستیم که بسیاری از فارغ التحصیلان دانشگاه های معتبر خصوصا آن هایی که در حوزه نانو استارت آپ ها فعالیت می نمایند بیشتر می خواهند یک مقاله معتبر نوشته و یا یک کار پژوهشی عالی انجام دهند و در نهایت متاسفانه با همین کار پژوهشی اپلای نموده و از کشور بروند.

داورزنی ادامه داد: اولین دغدغه ما این بود که حداقل بتوانیم جلوی اپلای کردن چند تن از دانشجویان خوب که در کشور وجود دارند را بگیریم و بتوانیم این ها را در کشور نگه داشته و از توانمندی های آن ها استفاده کنیم؛ از طرف دیگر، چون کشور ما با بحران کم آبی روبرو است ترجیح دادیم پژوهش خودمان را به سمتی سوق دهیم که یکی از بحران های کشور را خصوص در حوزه های مثل کشاورزی که آب زیادی احتیاج دارند حل کنیم، اما با مسائل بسیاری از سوی دانشگاه و چه از سوی بخش های دولتی روبرو بودیم و ناچار بودیم کارمان را از صفر آغاز کنیم.

وی توضیح داد: در کنار همه کم لطفی ها، اما ستاد نانو حمایت های معنوی و فنی بسیاری از ما نموده است. راهنمایی ما به سمت نمایشگاه های مختلف یک یاری بزرگ بود، زیرا به شناخت ما یاری می نماید؛ همچنین در راستا حرکتمان به سمت جلو هر جا مسئله ای به وجود می آمد اساتید برجسته این حوزه به ما یاری می کردند.

این محقق فناور ادامه داد: ممکن بود در راستا انجام پروژه به هر دلیل فاکتوری را فراموش کنیم، اما ستاد نانو با اساتیدی که در اختیار ما می گذاشت تمام جوانب را در نظر می گرفت و در هر مرحله از فرایند اگر حرفی می زدیم از ما سند و مدرکی می خواستند تا ادعاهایمان قابل دفاع باشد در واقع یاد گرفتیم نباید عملاً حرف بزنیم که در آینده قابل دفاع نباشد.

داورزنی تاکید نمود: هر دانشجو، پژوهشگر یا استارت آپی احتیاجمند معرفی خود و کسب اعتماد است، مسئولین کشوری مثلاً در حوزه کشاورزی که ما در آن فعالیت می کنیم اگر با ما همکاری نمایند تا بتوانیم کشاورزان و گلخانه داران را متقاعد کنیم کارایی این محصول را نسبت به شرایط سنتی مقایسه نمایند، موجب پیشرفت کار ما و توسعه کشاورزی می گردد.

وی با بیان اینکه سوپرجاذب های کشاورزی چندین سال است در کشور های خارجی فراوری می گردد و مورد تایید وزارت بهداشت آن کشور ها است، گفت: این محصولات در حاضر در زمین های بزرگ کشاورزی و یا مکان های دیگر مورد استفاده قرار می گیرد، کشور ایران نیز وارد نماینده این محصول است البته چند شرکت هستند که این محصول را فراوری می نمایند، اما ما هم ترجیح دادیم به عنوان رقیب با این شرکت ها پیش برویم.

داورزنی با تاکید بر اینکه این نانوپلیمر ها با نمونه خارجی برابری می نماید، گفت: محصول ما می تواند پا به پای نمونه خارجی پیش برود و امیدواریم بتوانیم با معرفی این محصول جلوی واردات آن را بگیریم و از نمونه بومی سازی شده استفاده کنیم.

این فعال فناور اعلام کرد: نمایشگاه فناوری نانو فرصتی خوبی بود تا کشور های خارجی مهمان همچون عراق و مالزی از محصول ما استقبال خوبی کردند، زیرا آن ها هم یک دوره فصلی خشک دارند و اگر قراردادی منعقد گردد امکان صادرات هم برای ما ایجاد خواهد شد.

سفر به دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

مجله سرگرمی: پرسینا بلاگ، سیستم مدیریت محتوا پرسینا

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 1969

به "دانشجویان برتر با اجرای طرح های نانواستارت آپی از کشور می روند ، کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی با استفاده از نانوپلیمر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانشجویان برتر با اجرای طرح های نانواستارت آپی از کشور می روند ، کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی با استفاده از نانوپلیمر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید