دلیل صدمیلیارد دلاری مخالفت استرالیا با میزبانی از موشک های آمریکایی

به گزارش پرسینا بلاگ، یک نشریه آمریکایی در یادداشتی در شرح چرایی رد درخواست واشنگتن برای استقرار موشک های میان بُردش در استرالیا، به تجارت 100 میلیارد دلاری کانبرا با پکن اشاره نموده است.

دلیل صدمیلیارد دلاری مخالفت استرالیا با میزبانی از موشک های آمریکایی

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، نشنال اینترست با تاکید بر روابط مستحکم استرالیا و چین علیرغم کوشش آمریکا برای برهم زدن این روابط، یادداشتی با این عنوان منتشر نموده است: 100 میلیارد دلیل وجود دارد که استرالیا به (درخواست واشنگتن) برای استقرار موشک های آمریکایی که چین را هدف گرفته اند، نه بگوید.

از نظر این نشریه آمریکایی، استرالیا روابط دفاعی خوبی با آمریکا دارد اما این بدان معنا نیست که استرالیایی ها بخواهند روابطشان با چین را با دادن اجازه استقرار موشک های آمریکایی به مخاطره بیاندازند.

در یادداشت امروز یکشنبه نشنال اینترست آمده است: هم اسکات موریسون نخست وزیر و هم لیندا رینولدز وزیر دفاع استرالیا ایده استقرار موشک های میان برد آمریکایی در شمال استرالیا را رد نموده اند؛ موشک هایی که هدف آنها چین خواهد بود. اظهارات آنها بعد از سخنان مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا و تاکید او بر امیدواری آمریکا به استقرار موشک های میان بردش در آسیا مطرح شدند. این سخنان اسپر به شایعات درباره اینکه استرالیا گزینه اولیه برای استقرار موشک های آمریکایی هستند، دامن زده بود.

دوازهم مردادماه بود که به دنبال خروج واشنگتن از پیمان منع گسترش موشک های میان برد هسته ای (INF) با مسکو، وزیر دفاع آمریکا از احتمال استقرار موشک های میان برد زمین به هوا در آسیا خبر داده بود. وی همچنین در جریان سفر به استرالیا از نفوذ چین در منطقه ایندو-پاسیفیک انتقاد نموده بود (جزئیات بیشتر اینجا و اینجا).

نشنال اینترست در ادامه می نویسد: اظهارات اسپر بعد از خروج آمریکا از پیمان منع گسترش موشک های میان برد هسته ای (INF) مصوب سال 1987 بین ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی مطرح شدند، پیمانی که استقرار موشک های زمینی بالستیک و کروز با برد 500 تا 5500 کیلومتر را منع می کرد. کارشناسان مسائل کنترل تسلیحات در تمجید این پیمان، آن را مانعی عاملی مهم در کاهش مسابقه تسلیحاتی بین ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی و پس از آن روسیه پس از دوران کمونیسم می خواندند اما دولت ترامپ با اتهام زنی به روسیه درباره نقض این پیمان، از آن خارج شد. چین عضو این پیمان نیست و زرادخانه بزرگی از موشک های بالستیک تشکیل داده است و این موضوع به منافع آمریکا در زمینه ایجاد و استقرار موشک های برد متوسط در آسیا دامن زده است.

این نشریه آمریکایی ادامه داد: اما این (موشک های میان برد آمریکایی) وارد استرالیا نخواهند شد. موریسیون (نخست وزیر استرالیا) گفت: از ما در این باره درخواستی نشده و این موضوع مورد آنالیز قرار نگرفته است.

مالکوم دیویس تحلیلگر ارشد بنیاد سیاستگذاری استراتژیک استرالیا درباره استقرار موشک های میان برد آمریکا در آسیا به نشنال اینترست گفت: (آمریکا) قطعا می تواند این تسلیحات را در گوآم مستقر کند و مسائل مربوط به استقرار (موشک ها) در کشورهای خارجی را حل نماید اما گوآم هم اکنون سیبل با ارزشی برای موشک های بالستیک و تهاجمی کروز چین است.

وی اضافه کرد: شاید (استقرار موشک های میان برد آمریکا در گوآم) قرار دادن تعداد بیش از حد تخم مرغ هایش در یک سبد باشد. استقرار موشک ها در ژاپن و اوکیناوا هم مخاطرات سیاسی داخلی برای شینزو آبه نخست وزیر ژاپن به همراه خواهد داشت و اختلافات داخلی درباره حضور آمریکا در این کشور را شعله ور کند و همچنین این تسلیحات آمریکایی را در معرض سیستم های موشکی ارتش آزادی بخش چین قرار دهد.

به اعتقاد این تحلیلگر اندیشکده استرالیایی، برای آمریکا به منظور استقرار موشک های میان بردش در آسیا، استرالیا مکانی ایده آل خواهد بود.

مالکوم دیویس گفت: با استقرار یک موشک میان برد 4 هزار کیلومتری در شمال استرالیا در نزدیکی پایگاه هوایی سلطنتی تیندال استرالیا قطعا می تواند پایگاه های چین در جزایر (مورد مناقشه) جزایر اسپراتلی را هدف قرار دهد. اگر آمریکا بخواهد پرتابه هواسُرش فرافوق صوت (hypersonic glide vehicle) ایجاد کند، این سامانه در شمال استرالیا می تواند کل مناطق دریای چین جنوبی و احتمالا جنوب شرقی چین را پوشش دهد.

از نظر او، استقرار موشک های میان برد آمریکا در استرالیا یک مزیت دیگر هم خواهد داشت و این مزیت، استقرار در یک سرزمین امن و متعلق به یک متحد وفادار و با ثبات آمریکا است.

دیویس گفت: برخلاف گوآم یا اوکیناوا، استرالیا فضای گسترده ای برای پنهان کردن موشک ها دارد و نیروهای موشکی چین خطرات بسیار کمی برای این مناطق می توانند ایجاد نمایند.

نشنال اینترست در ادامه یادداشت خود می نویسد: برای استرالیا میزبانی از موشک های (میان برد آمریکا) سبب تحکیم روابط با آمریکا خواهد شد و نشان دهنده تعهد آمریکا به این منطقه در برهه ای است که تردیدهای بعضی از متحدان آسیایی آمریکا درباره تعهد این کشور به این منطقه آغاز شده است و همچنین سبب تقویت موضع دفاعی استرالیا در برابر غول چین خواهد شد اما چرا استرالیا با سرعت از فرصت میزبانی از پایگاه موشکی آمریکا استقبال نمی کند؟

نشریه آمریکایی در پاسخ به این سوال می نویسد: بعضی از استرالیایی ها شاید مخالف موضوع هستند که استرالیا در منازعه احتمالی آمریکا و چین تبدیل به یک سیبل بزرگتر گردد اما مهم ترین مساله، روابط تجاری صد میلیارد دلاری استرالیا با چین است.

از نظر مالکوم دیویس، دولت کنونی استرالیا در کوشش است که موازنه ظریفی را در یک مثلث استراتژیک حفظ کند که در یک سوی آن روابط استراتژیک حیاتی با ایالات متحده است و در سوی دیگر، روابط تجاری مهمش با چین قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: ایجاد این توازن زیاد نمی تواند ادامه یابد چرا که فعالیت های جنگ افزار سیاسی چین علیه استرلیا و منافع منطقه ای اش در حال افزایش است. استرالیا در یک جایی مجبور خواهد شد که انتخاب های سختی درباره آینده استراتژیکش انجام دهد.

انتشار این یادداشت در رسانه آمریکایی در حالی اجرا شده که اظهارات مایک پامپئو وزیر امور خارجه دولت ترامپ در سفر اخیر خود به استرالیا علیه چین خبرساز شده بود.

وزیر خارجه آمریکا در مرکز مطالعات مستقل شهر سیدنی کوشش کرد با سخن پراکنی علیه چین، روابط میان کانبرا و پکن را به تیرگی بکشاند و در پاسخ به یک تحلیلگر استرالیایی که گفته بود استرالیا نباید دنباله روی ترامپ باشد، با کنایه درباره تبادلات تجاری کانبرا و پکن گفت، استرالیایی ها می توانند روحشان را با کیسه ای از دانه سویا عوض نمایند یا از مردمشان محافظت نمایند (جزئیات بیشتر).

اظهارات مقام های آمریکایی علیه حضور چین و فشارهایشان به استرالیا در حالی مطرح شده که اخیرا ماریس پاین وزیر خارجه استرالیا اعلام نموده بود که کانبرا با ایجاد یک پایگاه نظامی جدید آمریکا در استرالیا موافقت نموده است (جزئیات بیشتر).

مقام های آمریکایی از هر دو حزب جمهوریخواه و دموکرات، طی سال های گذشته بارها درباره راهبرد چرخش نظامی به آسیا و لزوم مهار قدرت نظامی چین اظهارنظر نموده اند.

ق

سفر به دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

مجله سرگرمی: پرسینا بلاگ، سیستم مدیریت محتوا پرسینا

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 1755

به "دلیل صدمیلیارد دلاری مخالفت استرالیا با میزبانی از موشک های آمریکایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلیل صدمیلیارد دلاری مخالفت استرالیا با میزبانی از موشک های آمریکایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید