سفیر ایران: رفتار آمریکا خطر درگیری نظامی را افزایش می دهد

به گزارش پرسینا بلاگ، رم - خبرنگاران - حمید بیات سفیر جمهور اسلامی ایران در ایتالیا گفت: رفتار آمریکا در منطقه خطر درگیری نظامی را افزایش می دهد اما تهران به رغم اینکه خواستار جنگ نیست، در صورت حمله، قادر به دفاع از خود است.

سفیر ایران: رفتار آمریکا خطر درگیری نظامی را افزایش می دهد

به گزارش روز دوشنبه خبرنگاران، بیات در مصاحبه با خبرگزاری رسمی ایتالیا (آنسا) در پاسخ به این سوال که ایران در صورت حمله آمریکا، چگونه از خود دفاع خواهد نمود؟و آیا ممکن است در این راستا از یاری نیروهای متحد خود در منطقه برای حمله به اهداف امریکایی استفاده کند اضافه نمود: امیدوارم چنین اتفاقی نیفتد. ما همیشه ملتی صلح دوست بوده ایم. در عین حال قادر به دفاع از خود هستیم.

سفیر ایران در پاسخ به سوالی دیگر در باره احتمال مذاکره با امریکا، گفت: شروع هر گونه مذاکره منوط به رعایت احترام متقابل مساوی بودن حق طرفین مذاکره، رعایت انصاف و عدالت و بدون شرط بودن آن است. با پیش شرط های اعلام شده از سوی وزیر امور خارجه امریکا برای مذاکره با ایران، امکان شروع هیچ مذاکره ای با آن کشور در حال حاضر وجود ندارد از نظر جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر چنین شرایطی موجود نیست.

بیات همچنین با انتقاد ازعملکرد اتحادیه اروپا گفت:ایران کاملأ به تعهدات خود در چارچوب برجام عمل نموده است،اما در مقابل شاهد اقدامات عملی از سوی اروپا نبوده ایم.کشورهای اروپایی می بایست درکنار حمایت سیاسی، اقداماتی عملی نیز برای نجات برجام صورت می دادند. اما آنها حاضر به انجام هیچ ریسک یا قبول هزینه نشده اند تا به صورت ملموس و عملی در برابر تحریم های امریکا ایستادگی نمایند. اتحادیه اروپایی باید در برابر امریکا ایستادگی کند.

سفیرایران تاکید نمود: حتی راه اندازی اینستکس نیز منجر به تحول اساسی در بهره برداری ایران از منافع برجام نشده است.حمایت صرف سیاسی از توافق برجام کافی نیست و اروپا باید گام های عملی در این رابطه برداردواین بخشی از تعهدات فرانسه، انگلیس، آلمان، چین، روسیه و امریکاست که در سال 2015 توافق هسته ای را با ایران امضا کردند.

بیات اضافه نمود: در توافق برجام همه طرف ها دارای تعهدات و مسئولیت هایی هستند. در حالیکه جمهوری اسلامی ایران بر اساس 14 گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی، کاملأ به تعهدات خود عمل نموده است، اما در مقابل شاهد اقدامات عملی از جانب اروپا نبودیم.

وی با اشاره به اینکه ایتالیا فرصت کار برای صنایع و شرکت های خود را از دست داده است، گفت: از ایتالیا که شریک تجاری اول ایران در میان کشورهای اروپایی در سال های اخیر بوده است نیز این انتظار وجود دارد که در حفظ منافع اقتصادی این روابط به ویژه در حمایت از شرکت های کوچک و متوسط کوشش کند. متاسفانه ایتالیا فرصت واردات نفت در دوره معافیت شش ماهه را که می توانست منافع اقتصادی حاصل از آن پشتوانه مناسبی برای تامین صادرات شرکت های کوچک و متوسط ایتالیا به ایران باشد را از دست داد.

سفیر ایران درپاسخ به سوالی در رابطه با ادعاهای ترامپ مبنی بربه صفر رساندن صادرات نفت ایران، آن را یک شعار توصیف کرد و گفت: ایران در هر صورت راه های مختلف و متنوعی را برای صادرات نفت خود خواهد یافت.

خبرگزاری آنسا نوشت:انتقاد ایران از سیاست اتحادیه اروپایی در قبال برجام به خوبی در اظهارات اخیر رئیس جمهوری ایران نیز متبلور بودکه شصت روز به کشورهای باقیمانده در توافق هسته ای فرصت داد که به تعهدات خود در زمینه های بانکی و نفتی برای مقابله با تحریم های امریکا عمل نمایند. درغیر این صورت، ایران خود را مختار به از سرگیری غنی سازی اورانیوم و توسعه رآکتور آب سنگین اراک می داند.

اتحادیه اروپا در عین حال بار دیگر بر اراده خود برای حفظ برجام تاکید نموده است. اما موضع گیری های اصولی دیگر برای ایران کافی نیست و محمد جواد ظریف در پاسخ به بیانیه اتحادیه اروپایی در توییتر نوشت ایالات متحده یک سال است برای اروپا قلدری می نماید و اتحادیه اروپا تنها می تواند ابراز تاسف کند.

اروپام**461**1590

سفر به دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

مجله سرگرمی: پرسینا بلاگ، سیستم مدیریت محتوا پرسینا

منبع: ایرنا
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 507

به "سفیر ایران: رفتار آمریکا خطر درگیری نظامی را افزایش می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفیر ایران: رفتار آمریکا خطر درگیری نظامی را افزایش می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید