سهم ناچیز ایران از بازار گیاهان دارویی در دنیا

به گزارش پرسینا بلاگ، خبرنگاران/آذربایجان شرقی عضو هیات علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز گفت: در حال حاضر سهم تبادلات گیاهان دارویی و فرآورده های مرتبط با آن در دنیا حدود 123 میلیارد دلار بوده و متاسفانه کشور ما با احتساب صادرات زعفران و گل محمدی از این تبادلات، سهم بسیار ناچیزی در حدود 305 میلیون دلار دارد.

سهم ناچیز ایران از بازار گیاهان دارویی در دنیا

سعیده علیزاده سالطه در گفت وگو با خبرنگاران با بیان این مطلب اظهار کرد: بر اساس اعلام بانک جهانی در سال 2050 سهم تبادلات گیاهان دارویی و فرآورده های مرتبط در جهان بالغ بر 5000 میلیارد دلار خواهد شد.

وی اظهار کرد: ایران با داشتن تنوع ژنتیکی و اقلیمی بسیار زیاد می تواند به عنوان اهرمی بسیار بزرگ در زمینه توسعه کشت و پرورش، فرآوری و صنعت گیاهان دارویی در کشور مطرح شود.

وی افزود: کشور ما با برخورداری از حدود 123 گونه گیاهی انحصاری و اندمیک و تنوع بسیار زیاد گونه های بومی از استعدادها و ظرفیت های بالایی جهت توسعه و رشد اقتصادی برخوردار بوده و می تواند یکی از قطب های اقتصاد گیاهان دارویی در جهان باشد.

استادیار گروه علوم باغبانی دانشگاه تبریز با بیان اینکه گیاهان دارویی ثروت ارزشمند کشور ما است، گفت: در برخی جوامع علمی از گیاهان دارویی به عنوان طلای سبز ایران نام برده می شود و این گیاهان قابلیت های بسیار بالایی در ایجاد اقتصادی پویا و درآمد حاصل از تولید ناخالص ملی دارد.

وی اضافه کرد: به کارگیری گیاهان دارویی در صنایع دارویی، غذایی و آرایشی-بهداشتی و سایر فرآورده های مرتبط با آن ها، علاوه بر اثرات مفیدی که در توسعه فرهنگ مصرف گیاهان دارویی و داروهای گیاهی و ترویج آنها دارد، می تواند به عنوان پتانسیل بالقوه در ایجاد درآمدهای ارزی و کاهش واردات مواد اولیه داروهای شیمیایی و سنتتیک بکار گرفته شود.

وی گفت: طبق گزارشات وزارت جهادکشاورزی، توسعه کشت و پرورش این گیاهان مفید و ارزشمند می تواند موجب ایجاد اشتغال پویا و مولد شود؛ به طوری که به ازای هر هکتار کشت گیاهان دارویی، معادل 1.3 نفر در بخش کشاورزی بکار گرفته می شود.

علیزاده سالطه ادامه داد: از مجموع 8000 گونه گیاهی ایران 2200 گونه در آذربایجان شرقی موجود است که 550 گونه آن دارویی است.

وی اظهار کرد: این گیاهان دارویی در استان ما جایگاه ویژه ای دارند و با توجه به رو به رو بودن استان ما با چالش کم آبی مثل سایر نقاط کشور، توسعه کشت گیاهان دارویی جزو برنامه های سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی است.

وی در سرانجام تاکید کرد: در الگوی کشت، گیاهان دارویی که از نظر میزان مصرف آب توقع کمی دارند و از نظر اقتصادی برای کشاورزان کاملا درآمدزا است، ترویج داده می شوند.

سفر به دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

مجله سرگرمی: پرسینا بلاگ، سیستم مدیریت محتوا پرسینا

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 4380

به "سهم ناچیز ایران از بازار گیاهان دارویی در دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سهم ناچیز ایران از بازار گیاهان دارویی در دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید