شعبده بازی در مؤسسات غیرانتفاعی!، کاهش عجیب نسبت استاد به دانشجو که با آمار کلی اساتید همخوانی ندارد

به گزارش پرسینا بلاگ، رئیس اتحادیه مؤسسات غیرانتفاعی از ارتقای نسبت استاد به دانشجو خبر داده است، این آمار ارتقا تا حدی نسبت به سال گذشته رشد فزاینده داشته که گویی شعبده بازی در این زمینه اجرا شده است.

شعبده بازی در مؤسسات غیرانتفاعی!، کاهش عجیب نسبت استاد به دانشجو که با آمار کلی اساتید همخوانی ندارد

به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری خبرنگاران، تأمین اعضای هیئت علمی همیشه یکی از دغدغه های مهم دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی است چرا که یکی از مؤلفه های مهم سنجش کیفی دانشگاه ها و مؤسسات نسبت استاد به دانشجو است. بر اساس اعلام علی آهون منش، رئیس اتحادیه مؤسسات غیرانتفاعی؛ نسبت استاد به دانشجو در این مؤسسات یک به 45 است. این در حالی است که آمارها نشان می دهد که نسبت استاد به دانشجو در این مؤسسات در سال 98 یک به 116 بوده است.

مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در گزارشی که در سال 98 منتشر نموده، به تعداد اعضای هیئت علمی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی پرداخته است. به روایت آمار این مرکز نسبت استاد به دانشجو در مؤسسات غیرانتفاعی یک به 116 است.

امکان جذب 2 هزار نفر عضو هیئت علمی در دانشگاه ها

براساس اعلام سازمان امور استخدامی اجازه جذب یک هزار و 929 نفر عضو هیئت علمی در سال های 1399 و 1400 صادر شده ولی به دلیل اتمام فعالیت دولت در سال 1400، سهمیه جذب هیئت علمی در سال های 99 و 1400 کاهش یافته است. به گفته محمدرضا رضوان طلب، رئیس مرکز جذب هیئت علمی وزارت علوم؛ در 2 فراخوان جذب سال جاری در ماه های شهریور و بهمن، 945 نفر برای کل دانشگاه های زیرمجموعه وزارت علوم جذب می شوند.

جالب است که اگر همه این افراد در مؤسسات غیرانتفاعی جذب شوند که البته فرضی محال است، باز هم نسبت استاد به دانشجو یک به 45 نمی گردد چراکه مؤسسات غیرانتفاعی حدود 350 هزار دانشجو دارند و تعداد اعضای هیئت تمام وقت این مؤسسات 3 هزار و 224 نفر است و با افزایش حداکثری تعداد اعضای هیئت علمی این دانشگاه به 4 هزار نفر نمی رسد.

فرایند فرسایشی جذب هیئت علمی در موسسات غیرانتفاعی

این در حالی است پیش از این آهون منش، رئیس اتحادیه مؤسسات غیرانتفاعی از فرایند فرسایشی جذب هیئت علمی در مؤسسات غیرانتفاعی انتقاد کرد. محمدعلی کی نژاد، رئیس هیئت عالی جذب هیئت علمی درباره علت طولانی شدن فرایند جذب گفت، سوابق و مدارک برخی از متقاضیان کیفیت لازم را ندارد به همین دلیل فرایند جذب برخی از متقاضیان طولانی شده است.

البته شواهد هم نشان می دهد که برخی دانشجویان مؤسسات غیرانتفاعی از کیفیت آموزش های ارائه شده راضی نیستند و اساتید نیمه وقت به جای اساتید تمام وقت در این مؤسسات بیشتر به چشم می خورد. البته اساتید نیمه وقت نیز از نحوه تعامل با این مؤسسات راضی نیستند چراکه مؤسسات قراردادهای کوتاه مدت با حداقل دستمزد با این افراد منعقد می نمایند که مایه نارضایتی آنها شده است. برخی از مؤسسات با اساتید قرارداد یک ماهه منعقد می نمایند.

در این میان در بسیاری از مؤسسات غیرانتفاعی اساتید تمام وقت سایر دانشگاه ها حضور دارند و وقت اضافه خود را با این مؤسسات پر می نمایند. حتی تعدادی از این اساتید خودشان مجوز راه اندازی مؤسسه را دریافت نموده اند گرچه که این امر خلاف قانون است به همین دلیل برخی از این افراد اشخاص دیگری را به عنوان مدیر مؤسسه منصوب نموده اند ولی در واقع خودشان فعالیت اصلی را انجام می دهند.

هر مؤسسه آموزشی برای بقا ابتدا به استاد و مدرس احتیاج دارد و بعد از آن باید جذب دانشجو را مدنظر قرار دهد. سپس از این طریق می تواند زیرساخت های لازم آموزشی دیگر را فراهم کند. بنابراین مؤسسات غیرانتفاعی برای بقا باید مشتریان اصلی خود را که همان دانشجویان هستند راضی نمایند و یکی از راه های رسیدن به این امر در اولین قدم جذب مدرسان باکیفیت است. شاید دانشجویان حاضر شوند که در ساختمان های قدیمی یا نیمه کاره درس بخوانند ولی اگر اساتید تبحر لازم را داشته باشند می توانند آدینه نیز دانشجویان را به کتب بیاورند.

4040/پ

سفر به دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

مجله سرگرمی: پرسینا بلاگ، سیستم مدیریت محتوا پرسینا

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 5500

به "شعبده بازی در مؤسسات غیرانتفاعی!، کاهش عجیب نسبت استاد به دانشجو که با آمار کلی اساتید همخوانی ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شعبده بازی در مؤسسات غیرانتفاعی!، کاهش عجیب نسبت استاد به دانشجو که با آمار کلی اساتید همخوانی ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید