عربستان و کویت خطاب به ایران: میدان گازی آرش حق مشترک ماست

به گزارش پرسینا بلاگ، ایسنا نوشت: عربستان و کویت ضمن دعوت کردن از ایران برای مذاکره درخصوص ترسیم مرزهای دریایی بار دیگر مدعی شدند که میدان گازی آرش حق مشترک این دو کشور است.

عربستان و کویت خطاب به ایران: میدان گازی آرش حق مشترک ماست

وزارت خارجه این کشور بار دیگر مدعی شد که عربستان و کویت بر این مساله تاکید می نمایند که مالکیت کامل میدان گازی آرش (الدره) تنها برای این دو کشور است.

وزارت خارجه عربستان در بیانیه ای تاکید نمود که حقوق و حاکمیت کامل این منطقه و بهره برداری از منابع آن تنها برای کویت و عربستان است.

در این بیانیه آمده است: بار دیگر و همچون گذشته جمهوری اسلامی ایران را به مذاکره در خصوص ترسیم حد شرقی منطقه بر اساس قوانین بین المللی و اصل حسن همجواری به گونه ای که ایران یک طرف مذاکره و عربستان و کویت طرف دیگر آن باشد دعوت می کنیم.

ادعاهای عربستان و کویت درحالی است که اخیرا جواد اوجی، وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران در حاشیه نشست آنالیز طرح ها و پروژه های میدان های مشترک نفت و گاز درباره میدان مشترک گازی آرش گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره از حل و فصل محبت آمیز مسائل مرزی و دریایی با همسایگان پشتیبانی می نماید.

وی ادامه داد: درباره بهره برداری از میدان های مشترک نفت و گاز همواره راه مذاکره و تفاهم با همسایگان را در پیش گرفته ایم؛ درباره میدان آرش نیز ایران خواستار بهره برداری یکپارچه و مشترک است. با این حال چنانچه تمایلی به تفاهم و همکاری وجود نداشته باشد ایران تأمین حقوق و منافع و بهره برداری و اکتشاف از منابع یادشده را در برنامه قرار می دهد و هرگونه تضییع حقوق خود را برنمی تابد.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری اخیر خود در پاسخ به سوالی در ارتباط با اظهارات مجدد مقامات کویتی مبنی بر اینکه این کشور بدون در نظر گرفتن نظرات و سهم ایران به فعالیت های خود در میدان گازی آرش ادامه می دهد، نظر ایران در این ارتباط چیست؟ گفت: در این ارتباط روز گذشته وزیر نفت مواضع و دیدگاه های جمهوری اسلامی ایران را بیان کرد.

کنعانی گفت: ما همواره از حل و فصل محبت آمیز مسائل مرزی و دریایی با همسایگان خود استقبال می کنیم و این رویکرد مورد حمایت ماست و به آن پایبند هستیم.

وی ادامه داد: در خصوص استفاده از میدان گازی آرش همانطور که پیش از این نیز اعلام نموده ایم خواستار استفاده مشترک در بهره برداری از این میدان هستیم و در این زمینه آمادگی خود را برای با گفت وگو با طرف کویتی اعلام کردیم.

کنعانی در عین حال توضیح داد: اگر احیانا تمایلی برای استفاده مشترک از این میدان در طرف مقابل وجود نداشته باشد طبیعی است که ایران حقوق و منافع خود را در اکتشاف و بهره برداری از این منابع مورد پیگیری قرار می دهد و این موضوع را در برنامه خود قرار داده است و هیچ گونه تضییع حقوقی در این زمینه را نمی پذیرد. ما موظف هستیم که از حقوق و منافع ملت ایران در عرصه های مختلف دفاع کنیم.

کنعانی تاکید نمود: همانطور که پیش از این گفتم ما در ارتباط با همسایگان بر ضرورت رعایت حسن همسایگی و حل اختلافات به وسیله گفت وگو و رایزنی تاکید داریم و امیدواریم در این قضیه نیز بتوانیم در این چارچوب کار را دنبال کنیم.

کنعانی اضافه کرد: ضروری است که اشاره کنم که در جریان مذاکرات وزیران امور خارجه ایران و کویت در حاشیه اجلاس عدم تعهد در آذربایجان این توافق نظر بین دو طرف ایران و کویت وجود داشت که این موضوع خارج از فضای رسانه ای و در چارچوب گفت وگوهای فنی و تخصصی میان دو کشور به پیش برود و در این چارچوب مباحث در این حوزه دنبال گردد. ما معتقدیم که این مسائل باید در قالب گفت وگوهای فنی و تخصصی مورد بحث قرار بگیرد و بیان کردن این مسائل در فضای رسانه ای یاری نماینده نیست.

سخنگوی وزارت خارجه بار دیگر تاکید نمود: ما برای همکاری و گفت وگو در این زمینه با طرف کویتی آمادگی لازم را داریم.

311311

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 12 مرداد 1402 بروزرسانی: 12 مرداد 1402 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 8278

به "عربستان و کویت خطاب به ایران: میدان گازی آرش حق مشترک ماست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عربستان و کویت خطاب به ایران: میدان گازی آرش حق مشترک ماست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید