لکه های نفتی هنوز سرزمین مرجان ها را رها نکرده اند ، آلودگی ها جزء جدایی ناپذیر مناطق نفتی است

به گزارش پرسینا بلاگ، شمال استان بوشهر چند روزی است که با آلودگی نفتی دست به گریبان است که بیشتر آن جمع آوری شده اما هنوز صخره ها و ماسه های ساحل به آن آلوده هستند.

لکه های نفتی هنوز سرزمین مرجان ها را رها نکرده اند ، آلودگی ها جزء جدایی ناپذیر مناطق نفتی است

به گزارش از ، جزیره مرجانی خارگ محل صدور بیش از 90 درصد نفت کشور است؛ جایی که در 57 کیلومتری شمال غربی بوشهر قرار گرفته است.

این جزیره نخستین بار نیست لکه های نفتی را دور و بر خود می بیند، لکه هایی که گاه به راحتی دست از سر صخره ها بر نمی دارند و از بین بردنشان طول می کشد.

حالا هم چند روزی است که آلودگی نفتی دوباره به سراغ جزیره آمده ؛ این بار علت آلودگی، نشت نفت از یک خط لوله بوده است، خط لوله ای که نفت را از میدان ابوذر به خارگ منتقل می نماید.

میدان ابوذر در 76 کیلومتری غرب جزیره خارگ است و سه سکوی بهره برداری و 10 سکوی حفاری دارد که نفت خام را از عمق حدود 2800 متری کف دریا بیرون می آورند.

بر اساس برآوردها، حدود چهار میلیارد بشکه نفت خام در مخزن میدان ابوذر وجود دارد که 20 درصد آن قابل برداشت است.

عملیات اکتشاف این میدان سال 1349 اجرا شده و بهره برداری از آن سال 1355 شروع شده است و در حال حاضر بهره برداری از این میدان بر عهده شرکت نفت فلات قاره ایران، یکی از بزرگترین شرکت های فراوری نماینده نفت دریایی دنیا است.

ساحل گناوه هم به لکه های نفتی آلوده شد

نفت فراوریی این میدان با خط لوله ای به طول 81 کیلومتر به ساحل جزیره خارگ منتقل و از آنجا پس از فرآوری صادر می گردد.

دریا نفتی می گردد

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر در گفت و گو با خبرنگار از ، گفت: 23 شهریور منابع محلی به ویژه دریانوردان بومی خارگ از وقوع آلودگی نفتی در حوالی این جزیره اطلاع دادند.

سیاوش ارجمندزاده اضافه کرد: پس از دریافت این گزارش ها فعالیت برای پایش منطقه به منظور آنالیز وسعت و منبع آلودگی نفتی با استفاده از شناور جستجو و نجات ناجی و شناور چند منظوره قیام7، شروع شد و نزدیک به 30 ساعت جستجو در چند روز پیاپی صورت گرفت.

او ادامه داد: پس از مذاکرات ومکاتبات لازم با شرکت های نفتی متولی، معلوم شد که خطوط لوله نفتی میدان ابوذر در نزدیکی خارگ دچار نشتی شده و موجب ریزش نفت به دریا شده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر بیان نمود: هواپیمای فوق سبک جایروپلین به بندر خارگ فرستاده شد تا آلودگی به صورت لحظه ای پایش یابد و وسعت و جهت حرکت آن به منظور مدیریت تیم های مقابله با آلودگی لکه های نفتی در دریا معین گردد.

ارجمندزاده گفت: نزدیک به 10 ساعت پایش هوایی در سه روز پیاپی صورت گرفت.

او ادامه داد: لکه های نفتی با استفاده از دو فروند شناور شرکت پایانه های صادرات مواد نفتی و فلات قاره با نظارت اداره کل بنادر و دریانوردی بوشهر از بین رفتند.

لکه های نفتی به ساحل خارگ آمدند

26 شهریور، یعنی چهار روز پس از حادثه نشت نفت، لکه های نفتی به ساحل خارگ نزدیک شدند. نیروهای شرکت نفت فلات قاره، پایانه های صادرات مواد نفتی، اداره کل بنادر و دریانوردی، حفاظت محیط زیست و دیگر نهادها دست به دست هم دادند تا مشکل رفع گردد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر در این باره گفت: گروه کارشناسی ومقابله با آلودگی با تجهیزات مربوط مانند پد های جاذب نفت و ماشین های شستشو به خارگ فرستاده شدند و جلسه اضطراری با مشارکت بخشداری، اداره حفاظت محیط زیست، شرکت پایانه های صادرات مواد نفتی و شرکت نفت فلات قاره برگزار گردید.

ارجمندزاده اضافه کرد: پس از پایش های لازم، گروه ویژه عملیات پاکسازی دوم مهر با استفاده از جاذب های نفتی و کارواش صنعتی پاکسازی ساحل جزیره از آلودگی را شروع کردند.

او ادامه داد: آلودگی نفتی همه سواحل جزیره خارگ را فرا گرفته بود، اما تمرکز آن بیشتر بر سواحل شمالی این جزیره بود.

شرکت فلات قاره: آلودگی نفتی خارگ رفع شد

شرکت نفت فلات قاره ایران که بهره برداری از میدان ابوذر را بر عهده دارد، هشتم مهر در اطلاعیه ای خاطرنشان کرد: پس از شناسایی محل دقیق نشتی، اقدام های فوری برای رفع کردن آن شروع شد و پس از کنترل نشتی، با حضور کشتی های حاوی مایع OSE، مراحل امحاء لکه های نفتی با پاشیدن مایع مورد نظر صورت گرفت.

در ادامه این اطلاعیه آمده است، پس از چند روز مقداری از لکه های نفتی به سواحل جزیره خارگ می رسد که این لکه ها نیز از طریق خودرو های آتش نشانی موجود در جزیره جمع آوری شد و اکنون اثری از این لکه ها وجود ندارد.

شرکت نفت فلات قاره ایران تاکید نموده که خود را متعهد به رعایت الزامات ایمنی و زیست محیطی می داند و این موضوع را همیشه به عنوان اولویت در دستور کار خود قرار داده است.

حکایت همچنان باقی است

عکس ها و تصاویر دریافتی از جزیره خارگ نشان می دهد اگر چه آلودگی نفتی در بعضی نقاط رفع شده، اما هنوز در مناطقی از ساحل به ویژه جنوب و غرب وجود دارد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر هم صخره ای بودن ساحل خارگ را مانعی برای سرعت در پاکسازی عنوان می نماید.

ارجمندزاده گفت: بهترین حالت این است که آلودگی در دریا کنترل گردد و به ساحل نرسد، اما برای این کار، باید دستگاه هایی که دچار حادثه شده اند سریع مشکل را گزارش نمایند.

به گفته او، بهترین زمان برای مقابله با آلودگی نفتی 48 ساعت اول است که آلودگی تازه است، بعد از این زمان، مواد قابل تبخیر آن جدا و در نهایت به گلوله های قیر تبدیل می شوند.

لکه های نفتی به گناوه رسیدند

باد و موج دست به دست هم دادند و لکه ها را با جایی بردند که 32 کیلومتر با خارگ فاصله دارد، به این ترتیب، ساحل گناوه هم نفتی شد.

محمد فراوریه رئیس اداره حفاظت محیط زیست گناوه در گفت و گو با خبرنگار از ، گفت: نیرو های مسئول پس از آلوده شدن سواحل خارگ پاکسازی را در این جزیره شروع کردند، اما بخشی از این آلودگی ها به اصطلاح فرار کردند و با موج و باد به سمت گناوه آمدند.

این مقام مسئول اضافه کرد: پنجم مهر این آلودگی ها در ساحل گناوه دیده شد، آلودگی در ساحل شهر گناوه و روستا های مال خلیفه و قلعه حیدر که در حومه این شهر هستند، رخ داد.

او ادامه داد: بلافاصله کمیته مقابله با بحران تشکیل و جمع آوری آلودگی ها شروع شد و به محض اینکه جزر دریا رخ داد، با یاری خودرو ها و تجهیزات اداره بندر و دریانوردی، شهرداری گناوه و ریگ، راه و شهرسازی و دهیاری روستا های مال خلیفه و قلعه حیدر آلودگی ها از ساحل جمع آوری شد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست گناوه بیان نمود: این آلودگی ها به صورت نیمه جامد و خمیری شکل درآمده بود و همین موضوع یاری کرد زودتر جمع آوری شوند.

فراوریه گفت: آلودگی به سمت مزارع پرورش میگو در بویرات دیلم، رودشور و بندرریگ نرفت و آن ها آسیبی ندیدند.

او مطرح کرد: پس از پاکسازی، اداره بندر و دریانوردی برای اطمینان از رفع شدن آلودگی ها پایش هوایی نیز انجام داد که معین شد آلودگی وجود ندارد.

در همین حال فرماندار گناوه نیز در گفت و گو با خبرنگار از ، گفت: پس از اطلاع از آلودگی نفتی در ساحل این شهر، دستگاه های مسئول فراخوانده شدند و با تجهیزاتی که داشتند آلودگی را جمع آوری کردند.

غلامرضا مهرجو اضافه کرد: همه دستگاه ها پای کار بودند و تجهیزات خود را به کار گرفتند تا زودتر آلودگی رفع گردد و به دیگر نقاط شهرستان سرایت نکند.

او بیان نمود: به هر حال رفت و آمد نفتکش ها و وجود خطوط لوله نفت در دریا می تواند بستر ساز آلودگی ها باشد.

اطراف جزیره خارگ آلوده به نفت است؟

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر هم در این خصوص گفت: اول مهر بر اساس گزارش منابع محلی، لکه های نفتی به نزدیکی سواحل گناوه، ریگ تا قلعه سفید رسید که تیم مقابله با آلودگی نفتی با تجهیزات مربوط به گناوه رفتند و شناوری چند منظوره نیز برای آنالیز وسعت ومیزان آلودگی به این بندر اعزام شد.

ارجمند زاده اضافه کرد: نزدیک به پنج کیلومتر از ساحل این شهرستان با استفاده از لودر، کامیون و دیگر ماشین آلات پاکسازی شد.

مقابله با آلودگی های نفتی ادامه دارد

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر گفت: پایش ومقابله با آلودگی های نفتی محدوده خارگ و سواحل گناوه همچنان ادامه دارد.

ارجمندزاده بیان نمود: کارگروه مخاطرات دریایی با مشارکت سازمان های مرتبط در اداره کل بنادر ودریانوردی بوشهر تشکیل و بر تصویب و اجرایی شدن طرح استانی مقابله با آلودگی نفتی تاکید شده است.

او تاکید نمود: در حالت کلی، اگر سازمان یا شرکتی که درخلیج فارس دچار حادثه شده توان مدیریت آن را نداشته باشد باید طرح استانی برای مقابله با حادثه اجرا گردد و اگر این کار از عهده استان برنیاید طرح ملی و در نهایت طرح منطقه ای خلیج فارس به اجرا در می آید.

آلودگی ها جزء جدایی ناپذیر مناطق نفتی

رئیس اداره حفاظت محیط زیست گناوه با اشاره به موقعیت ویژه خلیج فارس و آلودگی های نفتی این آبراهه، تاکید نمود: آلودگی های نفتی به علت رفت و آمد نفتکش ها و گاه قدمت لوله های نفت، در خلیج فارس رخ می دهد؛ البته این حوادث نه تنها در خلیج فارس بلکه در هر منطقه نفتی مانند خلیج مکزیک اتفاق می افتد.

فراوریه معتقد است کم بودن عرض خلیج فارس باعث می گردد بیشتر آلودگی ها به سمت سواحل بیاید که این موضوع به جمع آوری آن ها یاری می نماید.

او بیان نمود: محیط زیست چنین حوادثی را از لحاظ حقوقی نیز پیگیری می نماید، اما در ابتدای امر آنچه مهم است این است که آلودگی رفع گردد.

گزارش از مژده پاینده

ک

سفر به دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

مجله سرگرمی: پرسینا بلاگ، سیستم مدیریت محتوا پرسینا

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 1695

به "لکه های نفتی هنوز سرزمین مرجان ها را رها نکرده اند ، آلودگی ها جزء جدایی ناپذیر مناطق نفتی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لکه های نفتی هنوز سرزمین مرجان ها را رها نکرده اند ، آلودگی ها جزء جدایی ناپذیر مناطق نفتی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید