مدرسه علوم سیاسی محلی برای دامن زدن به مباحثات سیاسی بود

به گزارش پرسینا بلاگ، یک دانشیار پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی با بیان اینکه مدرسه علوم سیاسی دارای دانش آموزان نمونه بوده است، گفت: این مدرسه رشته های جدیدی را تعریف کرد.

مدرسه علوم سیاسی محلی برای دامن زدن به مباحثات سیاسی بود

به گزارش خبرنگاران، سید عبدالامیر نبوی در همایش از مدارس نوین تا دانشگاه در ایران که در پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار گردید، درباره موضوع بازخوانی تجربه مدرسه علوم سیاسی اظهار کرد: مدرسه علوم سیاسی در آذرماه 1317 هجری قمری توسط میرزا حسن خان تأسیس شد که در زمان پادشاهی مظفرالدین شاه بود ولی ظاهراً تأسیس آن به زمان ناصری باز می شود. منابع مالی ساخت این مدرسه نیز از صادرات فیروزه به دست آمده بود.

وی ادامه داد: ایده ساخت مدرسه این بود که خانواده های اصیل وارد مدرسه شوند. شرط سنی ورود دانش آموزان نیز 15 تا 22 سال بود که در این میان 14 الی 17 نفر با آزمون وارد مدرسه شدند.

نبوی اضافه نمود: در آن موقع سه آکادمی وجود داشت. مدرسه طب قدیم، مدرسه نظام و مدرسه علمیه که مدرسه علوم سیاسی دومین آکادمی مدرن در ایران قبل از انقلاب مشروطه بود. به دانش آموزان این مدرسه دیپلم علوم سیاسی هم اعطا می شد.

این دانشیار پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی درباره دروس ارائه شده در مدرسه علوم سیاسی توضیح داد: در آن موقع دروس منطق، فقه، اصول، علم ثروت (اقتصاد)، حقوق مدنی، علم النفس (روانشناسی)، سیاست خارجی، جغرافیای مالی ایران، حقوق بین الملل عمومی و خصوصی، تاریخ معاهدات ایران با دولت های خارجی، جغرافیا، حقوق تجارت، فارسی، عربی و فرانسه تدریس می شد.

وی اظهار کرد: در این مدرسه بالاترین استانداردهای آن موقع برای انتخاب دانش آموزان رعایت می شد و افراد بزرگی نیز در این مدرسه به تحصیل پرداختند که از میان آنها می توان به محمدعلی فروغی، علی اکبر سیاسی، علی اکبر دهخدا و فرزندان مصدق اشاره نمود.

نبوی در سرانجام گفت: اهداف ساخت این مدرسه نیز به شکل تربیت کارمند و دیپلمات روابط خارجی، تربیت فرهنگی اشخاص، حفظ زبان فارسی، تقویت هویت صنفی تشکیلاتی، افزایش سطح آگاهی و شکل گیری دیسیپلین بوده است.

سفر به دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

مجله سرگرمی: پرسینا بلاگ، سیستم مدیریت محتوا پرسینا

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 201

به "مدرسه علوم سیاسی محلی برای دامن زدن به مباحثات سیاسی بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مدرسه علوم سیاسی محلی برای دامن زدن به مباحثات سیاسی بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید