مردم دیگر رغبتی به ساخت وساز ندارند

به گزارش پرسینا بلاگ، رئیس اداره عمران بهسازی اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین گفت: تورم مالی موجب شده تا مردم رغبتی به ساخت وساز نداشته باشند و در حقیقت گرانی مصالح و خدمات بر این موضوع سایه انداخته است.

مردم دیگر رغبتی به ساخت وساز ندارند

رافع ناصری فر، رئیس اداره عمران بهسازی اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران اظهار کرد: مطالعات بازآفرینی بافت های ناکارآمد در شش شهرستان استان قزوین با رویکرد جدید مطالعات بازآفرینی اجرا شده و یا در حال اجرا است؛ شناسایی و تطبیق محدوده ها ازجمله وظایف ما به شمار می رود تا برنامه های بازآفرینی را در آن حوزه پیاده سازی کنیم.

وی ادامه داد: بر اساس مطالعات برنامه ششم باید سالانه 270 محله در برنامه بازآفرینی کشور قرار گیرد؛ به همین دلیل تعدادی از محلات استان قزوین را که طرح مصوب داشته و شهرداری و دستگاه های اجرایی در آن اعلام ورود نموده اند را شناسایی نموده ایم.

وی ادامه داد: ما مخالف آن هستیم که مردم را از محله بیرون نموده و آن را تخریب و نوسازی کنیم چراکه بدین گونه هویت و اصالت محله از بین می رود که رویکرد دولت این گونه نیست.

ناصری فر توضیح داد: شاخص تأمین مسکن در محلات بافت فرسوده بر نوسازی و بهسازی واحدهای مسکونی بیشتر است چراکه محلات ناکارآمد ازجمله نقاط آسیب پذیر در زلزله هستند به همین جهت کوشش می کنیم که این واحدها را بازسازی و نوسازی کنیم.

وی بیان نمود: در برنامه های امسال 2144 سهمیه تسهیلات از محل وجوه اداره شده صندوق توسعه ملی برای استان در نظر گرفته و تخصیص داده شده است که در مرحله نخست 430 واحد معادل 20 درصد سهمیه در اختیار استان قرار داده شده است.

رئیس اداره عمران بهسازی اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین یادآور شد: بر اساس شیوه نامه ابلاغ شده، این تسهیلات، مشارکت مدنی ساخت، فروش اقساطی و ودیعه اسکان موقت را نیز شامل می گردد.

وی اشاره نمود: پروژه های محلات اولویت دار و پروژه های محلات رده دوم ازجمله پروژه هایی هستند که مشمول تسهیلات می شوند؛ پروژه های اولویت اول مساحت بعد از تجمیع بالای 120 مترمربع و حداقل چهار واحد است؛ پروژه های اولویت دوم بالای 150 مترمربع و حداقل چهار واحد مسکونی باشد و در مرحله سوم پروژه تجمیعی و یا انفرادی بیش از 200 مترمربع و حداقل شش واحد تولیدی باشد.

ناصری فر اعلام نمود: میزان سقف تسهیلات مشارکتی در مراکز استان ها سقف تسهیلات اعطایی به متقاضیان غیرحرفه ای در مراکز استان ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت به ازای هر واحد 40 میلیون تومان با نرخ نُه درصد + 20 میلیون تومان با نرخ 18 درصد و درمجموع 60 میلیون تومان به این افراد اعطا می گردد.

وی افزود: در سایر شهرها و غیر از مراکز استان ها به ازای افراد غیرحرفه ای 40 میلیون تومان تسهیلات نُه درصد + 10 میلیون تومان 18 درصد و درمجموع 50 میلیون تومان پرداخت می گردد.

رئیس اداره عمران بهسازی اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین اشاره نمود: برای افراد حرفه ای که پروانه انبوه سازی دارند در مراکز استان ها 40 میلیون تومان نُه درصد + 40 میلیون تومان 18 درصد و در سایر شهرها نیز 40 میلیون تومان با نرخ نُه درصد + 30 میلیون تومان 18 درصد پرداخت می گردد.

وی گفت: افرادی که از فناوری های نوین برای کاهش مصرف انرژی استفاده نمایند نیز امتیازی به آن ها داده شده است که به ازای هر واحد 20 میلیون تومان با نرخ 18 درصد افزون بر مبالغ فوق تسهیلات دریافت نمایند.

ناصری فر افزود: بعد از مشارکت مدنی تسهیلات نُه درصد دوره مشارکت مدنی 30 ماهه است بعدازاین دوران وام نُه درصدی عیناً به حساب دولت بازگشت گردد ولی تسهیلات 18 درصدی ده ساله تقسیط می گردد.

وی تشریح کرد: علاوه بر این تسهیلات، تسهیلات ودیعه اسکان نیز وجود دارد که در حال حاضر در کلان شهرها و سایر شهرها دو آیتم دارد؛ ودیعه مسکن حمایتی شامل 15 میلیون تومان نه درصد است و کسی که بخواهد وام ودیعه اسکان خود را افزایش دهد می تواند هفت میلیون و 500 هزار تومان و درمجموع 22 میلیون و 500 تومان با نرخ 12 درصد دریافت کند؛ افرادی که درخواست ودیعه اسکان داشته باشند سه پلاک را تجمیع نمایند تا زمانی که احداث گردد به ازای هر پلاک تفکیکی می توانند از این تسهیلات استفاده نمایند؛ این تسهیلات صرفاً به پروژه های تجمیعی و حداقل دو پلاک پرداخت می گردد.

رئیس اداره عمران بهسازی اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین تأکید کرد: افرادی که بخواهند در بافت فرسوده اقدام به احداث نمایند باید در سایت مربوطه https://facility.udrc.ir ثبت نام نموده و مدارک خود را بارگذاری نمایند؛ از دو روش دیگر نیز افراد می تواند اقدام نمایند؛ دفاتر پیشخوان و کارگزاران رسمی که در استان شرکت عمران و مسکن سازان اقدام است.

وی یادآور شد: رسانه ها در اطلاع رسانی نقش مهمی دارند و کوشش داریم که مردم این سهمیه را جذب نمایند؛ با توجه به افزایش قیمت ها مشوق ها مطلوب است که تسهیلات 100 میلیون تومانی و ودیعه مسکن ازجمله این مشوق هاست و کوشش داریم مردم از آن بهره مند شوند.

ناصری فر در خصوص روند اعطای تسهیلات گفت: روزی که کد رهگیری دریافت گردد پرونده آنالیز شده و نامه معرفی به بانک ارسال می گردد که بانک روال قانونی خود را دارد ولی در مجموع از زمان تشکیل پرونده در بانک و دریافت قسط اول کمتر از یک ماه خواهد بود؛ متقاضیان زیادی معرفی کردیم و متقاضیان مسئله ای با بانک عامل ندارند و توصیه ای که ما داریم این است تا قبل از دریافت تسهیلات پیشرفت فیزیکی احداث بنا را تا سطح فونداسیون داشته باشند تا در مرحله نخست 20 درصد پیشرفت خود را دریافت نمایند.

وی با اشاره به اینکه اعطای تسهیلات بر اساس شرایط بانک و چندمرحله ای و شامل فونداسیون، اجرای اسکلت و سقف ها و مراحل سوم و چهارم است، بیان کرد: تمام محلات دارای محدوده مصوب بافت فرسوده مشمول این تسهیلات هستند؛ در قزوین محلات اولویت دار که در تبصره 18 معرفی شده اند شامل چهار مرحله امامزاده حسین (ع)، راه آهن، بلاغی و هادی آباد؛ تاکستان دو محله و آبیک یک محله است.

رئیس اداره عمران بهسازی اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین اظهار کرد: در محله هادی آباد پلاک ها ریزدانه و عمدتاً پر از خانوار است، شاید در هر پلاکی دو خانوار ساکن باشد؛ دولت باید برای دهک های یک تا چهار چاره کند و مسکن باکیفیت و با قیمت مناسب تر در اختیار شهروندان قرار دهد که اولین اقدام استفاده از زمین های دولتی واقع در محدوده بافت های فرسوده است.

وی اعلام نمود: در هادی آباد کوشش می کنیم که موضوع اجتماعی را سروسامان دهیم و آسیب شناسی کنیم؛ احداث پارک، ایجاد مرکز محله و راه اندازی دفتر تسهیلگری ازجمله خدمات زیرسازی در این منطقه به شمار می رود تا مردم تشویق شوند خودشان نیز برای احیای محله گام بردارند چنانچه اگر مردم محله ورود پیدا ننمایند امکان ندارد که محله آباد گردد؛ اگر مردم تمایل به همکاری و ماندن در محله نداشته باشند و ما ندانیم چه خواسته ای دارند قطعاً کار ما بی فایده خواهد بود.

ناصری فر با تأکید بر اینکه مشارکت مردم رکن اصلی در بازآفرینی است، توضیح داد: در خصوص محله راه آهن نیز پژوهش و مطالعات خوبی انجام شد که خواسته مردم و طی اتفاقات موجود را آنالیز و مدل جدیدی از پژوهش در محله پیاده شد؛ شرایط در هر محله متفاوت است و باید با توجه به شرایط آن محله ورود پیدا کرد؛ برای مثال در هادی آباد مسائل اجتماعی و در بلاغی محدودیت های میراث فرهنگی وجود دارد.

وی گفت: در بعضی از محلات مانند آقا کبیر باید به صورت مدل اجتماعی وارد شد و برنامه محور کار کرد. بازآفرینی کار ساده ای نیست و شاخ و برگ هایش زیاد است به همین جهت باید کلیه دستگاه های اجرایی در این راستا با هم همسو و هم صدا حرکت نمایند.

رئیس اداره عمران بهسازی اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین با علائم اینکه 1300 هکتار بافت فرسوده در سطح استان وجود دارد که بین شهرها متفاوت است، افزود: بر اساس شاخصه شورای عالی معماری و شهرسازی محدوده بازآفرینی را معین می کنیم.

وی اشاره نمود: آبیک، تاکستان و اقبالیه محدوده مطالعاتی دارند و مطالعات بازآفرینی شهرهای دیگر مانند الوند، آوج، آبگرم و بوئین زهرا در دست اقدام است؛ کار در حوزه بازآفرینی برنامه تعامل، هماهنگی و همکاری کلیه نهادها را می طلبد و رکن اصلی نیز حضور مردم در این حوزه است.

ناصری فر اعلام نمود: طی سه ماه گذشته بیش از 150 واحد برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی شده اند که بخش اصلی آن اطلاع رسانی مناسب است و تورم مالی موجب شده تا مردم رغبتی به ساخت وساز نداشته باشند و در حقیقت گرانی مصالح و خدمات بر این موضوع سایه انداخته است.

وی اظهار کرد: در بازآفرینی باید مطالعات مستمر داشته باشیم؛ مطالعات محلات آقا کبیر، بلاغی و راه آهن به اتمام رسیده است؛ برای محله سردار برنامه داریم، در محله امامزاده حسین(ع) با یاری شهرداری در محله ورود پیدا نموده و دفتر تسهیلگری راه اندازی کردیم.

رئیس اداره عمران بهسازی اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین بیان کرد: بازآفرینی واژه ناآشنایی برای مردم نیست و باید همت کنیم مردم بستر کار نوسازی و بهسازی واحدهایشان فراهم گردد و حتماً باید مردم به میدان آمده و همت نمایند و کوشش می کنیم بستر کار برای مردم فراهم گردد.

سفر به دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

مجله سرگرمی: پرسینا بلاگ، سیستم مدیریت محتوا پرسینا

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 1273

به "مردم دیگر رغبتی به ساخت وساز ندارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مردم دیگر رغبتی به ساخت وساز ندارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید