مرسین دری به ایران پیش از پادشاهی های عظیم است

به گزارش پرسینا بلاگ، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، مرسین دری به ایران پیش از پادشاهی های عظیم است.

مرسین دری به ایران پیش از پادشاهی های عظیم است

داستان چیست؟

مهرداد ملک زاده اضافه نمود: در کاوشهای اخیر نمونه های ارزشمندی از سفالینه های معروف به سفال نخودی غربی جدید که نشانگر آثار عصر آهن یا دوره ماد است، کشف شد.

سرپرست هیات باستان شناسی گورستان مرسین با اشاره به اینکه تا کنون نزدیک 35 گور حفاری شده، گفت: این گورستان یافته های ارزشمندی داشته که تعدادی از آثار در موزه سمنان به نمایش درآمد.

وی با اشاره به قدمت و دیرینگی این گورستان باستانی اضافه نمود: این گورستان متعلق به دوره های عصر آهن 3 است .

سرپرست هیات باستان شناسی گورستان مرسین با بیان اینکه کاوش نجات بخشی گورستان مرسین از اواسط تابستان 1393 شروع شده، اضافه نمود: آنالیز باستان شناختی، شناسایی و مستندنگاری آثار تاریخی - فرهنگی محدوده سد فینسک و بدست آوردن اطلاعات از محوطه ها پیش از به زیر آب رفتن آنها در فصل قبلی کاوش مورد توجه نهاده شد و با توجه به اینکه پس از آبگیری مخزن سد، گورستان غرق می گردد، کار نهایی کاوش و تخلیه آثار از گورها از هفته آینده شروع می گردد.

ملک زاده با بیان اینکه احتمال می رود بیش از دو هزار گور در منطقه باشد، توضیح داد: گورهای کاوش شده در فصلهای قبلی کاوش، بیانگر فرهنگ عصر آهن پایانی و اوایل دوره هخامنشی است.

مدیر کل میراث فرهنگی استان سمنان نیز در بازدید از عملیات کاوش در گورستان باستانی مرسین با تقدیر از هیات باستان شناسی این گورستان گفت: میراث فرهنگی استان همه کوشش خود را برای تسریع در عملیات کاوش به کار گرفته است.

مهدی جمال اظهار کرد: این کاوش با دستور دکتر مونسان وزیر میراث فرهنگی انجام و میراث فرهنگی استان نیز همه ظرفیتهای خود را برای اجرای بهتر عملیات کاوش بکار گرفته است.

وی خواهان همکاری و کمک بیشتر آب منطقه ای استان شد و توضیح داد: انتظار می رود که آب منطقه ای نیز همکاری بیشتری با میراث فرهنگی استان و هیات باستان شناسی گورستان داشته باشد تا این کاوش زودتر به نتیجه برسد.

مدیر کل میراث فرهنگی استان سمنان با اشاره به فرایند مطلوب عملیات نجات بخشی این گورستان باستانی گفت: با اجرایی شدن عملیات کاوش زمینه برای اجرایی شدن سد فینسک که از مطالبات جدی مردم و مسئولان است بیش از پیش فراهم خواهد شد.

سفر به دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

مجله سرگرمی: پرسینا بلاگ، سیستم مدیریت محتوا پرسینا

منبع: همگردی
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 5594

به "مرسین دری به ایران پیش از پادشاهی های عظیم است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرسین دری به ایران پیش از پادشاهی های عظیم است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید