مسئولان پاسخ گوی اعمال سهمیه های تبعیض آمیز باشند

به گزارش پرسینا بلاگ، دانشجویان انجمن اسلامی دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران طی نامه ای به رییس سازمان سنجش آموزش کشور خواستار پاسخگویی مسئولان نسبت به اعمال سهمیه های تبعیض آمیز شدند.

مسئولان پاسخ گوی اعمال سهمیه های تبعیض آمیز باشند

به گزارش خبرنگاران، در بخشی از متن این نامه که خطاب به رییس سازمان سنجش آموزش کشور نوشته شده است آمده بیش از چهل سال از پیروزی انقلاب مردم ایران علیه استبداد طاغوت و استقرار نظام جمهوری اسلامی می گذرد. عدالت اجتماعی و بهره مندی اقشار جامعه از فرصت های برابر مادی و معنوی، جزو آرمان های اساسی این انقلاب بود که چه در بیانات رهبران آن و چه در شعارهای مردمی به وضوح قابل مشاهده است. این انقلاب را به حق می توان فریاد مردمی دانست که از نابرابری های اجتماعی گلایه داشتند و آزادی و رفاه را حق اساسی تمام مردم این سرزمین می دانستند.

تأسیس نهادهای انقلابی گوناگون و استفاده از کلید واژه مستضعفان در ادبیات رهبران انقلاب این امید را در دل های مردم رنج دیده ایجاد کرده بود که در نظام جمهوری اسلامی، همه مردم و طبقات اجتماعی از حقوق برابری برخوردار خواهند بود.

اگرچه در این سال ها در زمینه های مختلف گام هایی در راستای کاهش تبعیض و بهبود وضعیت اجتماعی برداشته شده است، اما امروزه شاهد هستیم که پس از گذشت چهل سال از انقلاب همچنان نابرابری ها و تبعیض هایی به چشم می خورد که مسوولان، مدیران و قانونگذاران از اصلاح آن ها غافل بوده اند و یا این مسائل از عملکرد خود آنان نشأت گرفته است.

برای نمونه در نظام آموزشی کشور، اگرچه در این مدت تعداد مراکز علمی در سطوح مختلف افزایش چشمگیری پیدا کرده است، اما متأسفانه شاهد آن هستیم که قوانین نادرست و رویه های ناصوابی نیز در بطن سیستم آموزشی رشد کرده اند و امروزه پس از گذشت چهار دهه از استقرار نظام جمهوری اسلامی، رویای عدالت آموزشی کماکان دور از دسترس به نظر می رسد.

در ادامه این نامه آمده است: رشد بی رویه مراکز آموزشی بی بهره از حداقل امکانات لازم، توجه به کمیت و فدا کردن کیفیت در توسعه آموزشی، فرآیند غیر علمی در جذب اعضای هیأت علمی دانشگاه ها، بی توجهی به مدارس دولتی، رشد نامتوازن مدارس غیرانتفاعی، سهمیه های تبعیض آمیز آموزشی و بسیاری دیگر از این معضلات باعث شده اند امروزه بیش از پیش شکاف طبقاتی در بحث آموزشی پررنگ گردد.

موارد ذکر شده در بالا هر یک خود نیاز به توضیح مبسوطی دارند که از حوصله این عریضه خارج است، اما پیرامون مورد آخر که به چارچوب وظایف جنابعالی برمی گردد، باید بگوییم که امسال در کنکور کارشناسی ارشد، دانشجویان با شکل بی سابقه ای از اعمال سهمیه ها روبرو شده اند که هیچ شفافیتی در آن ها دیده نمی گردد. سال هاست که دلسوزان این مرز و بوم پیرامون آسیب های اعمال این سهمیه های غیر منطقی سخن ها گفته اند، اما متاسفانه شاهد آن هستیم که اوضاع سال به سال وخیم تر می گردد و این سهمیه ها نیز هر سال افزایش بیشتری می یابند.

بنابراین اگرچه گفتن از معایب سهمیه های غیر منطقی در حوزه آموزش و نحوه نادرست اجرای آن ها تکرار مکررات است، اما به سبب عدم اصلاح قوانین و مقرارت مربوطه در این سال ها، آوردن چند نکته ضروری به نظر می رسد:

ملت ایران هر چه دارد مرهون خون شهدا و رشادت جانبازان عزیز در 8 سال دفاع مقدس است و خدمت رسانی به خانواده این عزیزان از وظایف بدیهی نظام جمهوری اسلامی به شمار می رود. اما متأسفانه دولت های پس از جنگ به جای اینکه سعی کنند با اختصاص امکانات بیشتر، زندگی بهتری را برای این قشر عزیز فراهم کنند، با اعطای سهمیه های غیر منطقی و بدون توجیه در حوزه هایی مانند آموزش عالی، سعی در برداشتن بار مسوولیت از روی دوش خود داشته اند. امروزه ثابت شده است که این سهمیه ها نه تنها به عدالت اجتماعی کمکی نمی کنند، بلکه منجر به بروز نابرابری های بیشتر و شکاف اجتماعی عمیق تری خواهند شد.

فارغ از سهمیه های مربوط به خانواده شهدا و ایثارگران، سهمیه های دیگر تحت عناوینی همچون سهمیه فرزندان اعضای هیأت علمی از هیچ توجیه منطقی و اخلاقی برخوردار نیست و جز به سهم خواهی و تبعیض آشکار نمی توان از آن یاد کرد.

فارغ از انواع سهمیه های مختلف، میزان اعمال آن ها نیز محل ابهام است؛ به طوری که در برخی از رشته های پر طرفدار مشاهده می گردد اکثر صندلی ها متعلق به دانشجویانی است که از این سهمیه ها استفاده کرده اند. برای نمونه توجه شما را به گزارشی جلب می کنم که معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارایه داده و گفته اند شصت درصد از دانشجویان ورودی به رشته های علوم پزشکی از سهمیه های مختلف استفاده می کنند.

از طرف دیگر هرساله مشاهده می کنیم که برخی از افراد با رتبه های دو رقمی و گاه تک رقمی در کنکورهای سراسری و تحصیلات تکمیلی امکان ورود به دانشگاه را کسب نکرده اند.

با شروع سال تحصیلی جدید، بحث قدیمی فروختن صندلی به فرزندان برخی از افراد متمول و ذی نفوذ بیش از پیش مطرح شده است که با توجه به تکرار این مسأله در سال های متمادی، لازم است که توضیح صریح و شفافی پیرامون آن داده گردد.

دانشجویان انجمن اسلامی در خاتمه نامه خود آورده اند: با توجه به نکات ذکر شده، وقت آن رسیده است که مسئولان مربوطه پس از چند دهه نسبت به اعمال این سهمیه های تبعیض آمیز جوابگوی مردم باشند. به همین دلیل، انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران از رییس سازمان سنجش و آموزش کشور دعوت می کند تا با حضور در نشستی عمومی، نسبت به پرسش های دانشجویان در این مورد توضیحات لازم را ارایه دهد.

سفر به دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

مجله سرگرمی: پرسینا بلاگ، سیستم مدیریت محتوا پرسینا

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 1731

به "مسئولان پاسخ گوی اعمال سهمیه های تبعیض آمیز باشند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسئولان پاسخ گوی اعمال سهمیه های تبعیض آمیز باشند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید