معرفی مناطق شکار ممنوع ایران

به گزارش پرسینا بلاگ، مناطق شکار ممنوع ایران

یکی از روش های زندگی انسان ها در طول تاریخ، شکار بوده است. منتها این موضوع در دنیای مدرن امروز، بسیار متفاوت شده است. امروزه به سختی می توانید جوامعی را پیدا کنید که برای امرار معاش به شکار روی بیاورند. با این حال، شکار حیوانات در محیط زیست طبیعیشان، تبدیل به یکی از تفریحات امروزه شکارچیانی شده است که بی رویه و بدون توجه به عواقب محیط زیستی آن، دست به این کار می زنند. در میان مطالب محیط زیستی و حیات وحش مجله خبرنگاران، معرفی مناطق شکار ممنوع ایران را خالی دیدیم و بر آن شدیم تا شما را با منظور و مفهوم منطقه شکار ممنوع و تمام آن ها در ایران عزیزمان آشنا نماییم.

معرفی مناطق شکار ممنوع ایران

مناطق شکار ممنوع ایران به چه مناطقی گفته می گردد؟

منطقه یا مناطق شکارممنوع در واقع به زیستگاه هایی با ویژگی های شاخص گفته می گردد که جمعیت جانوری آن ها به دلیل شکار بی رویه رو به کاهش است و از این رو احتیاج به حمایت دارند. به همین خاطر و برای حفظ گونه های در معرض خطر جانوری و گیاهی برای مدتی محدود، به طور مثال حدود 3 تا 5 سال، مناطقی را به عنوان مناطق شکار ممنوع ایران شناسایی می نمایند. چنانچه جمعیت جانوری منطقه ای در این دوره ترمیم گردد، می توان آن را با توجه به سایر معیارها، به عنوان یکی از مناطق چهارگانه تعیین نمود و دوباره از این شرایط خارج کرد.

تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست مناطق شکار ممنوع ایران آنالیز شده و در نهایت به مناطق چهارگانه منتقل می شوند. بنابراین لیستی که در این مطلب با آن روبرو هستید، ممکن است در سال های آینده و با رعایت نکات اصولی آن، تغییر یافته و حتی از این لیست پاک شوند. راه حل تعیین مناطق شکار ممنوع ایران را می توان پشتوانه ای برای حفاظت از ذخایر طبیعی کشور و نوعی آزمون برای آنالیز قابلیت های مناطق، برای پیوستن به مجموعه مناطق حفاظت شده دانست.

در مجموع، سازمان حفاظت محیط زیست ایران، تعداد 153 منطقه شکار ممنوع را به تفکیک استان زیر معرفی نموده است. نام تمام مناطق شکار ممنوع ایران را در ادامه خواهید خواند. همچنین کمی نیز راجع به هر یک صحبت خواهیم نمود.

آذربایجان شرقی

در این استان 6 منطقه را به عنوان مناطق شکار ممنوع ایران تعیین نموده اند. در بسیاری از این مناطق تالاب ها و دریاچه های بسیار زیبایی وجود دارد. اگر به دنبال پرنده نگری در ایران هستید، این مناطق یکی از بهترین مکان ها برای مشاهده پرندگانی مانند میش مرغ و غاز خاکستری و عروس غاز است. حیواناتی مانند قوچ و میش ارمنی در این نواحی دیده می شوند. جدای از این ها گونه های خزندگان، دوزیستان، ماهیان و پرندگان بسیاری در آن ها زندگی می نمایند که هر یک در معرض خطر قرار دارند.

آذربایجان غربی

مناطقی که به عنوان مناطق شکار ممنوع در استان آذربایجان غربی معرفی شده اند، را می توان امتداد یافته مناطق دیگر شمال غربی کشور دانست. در هر صورت تمام حیوانات این نواحی که زمانی از شمال غربی ایران تا آذربایجان و ارمنستان را بدون هیچ مسئله ای می پیمودند (همانند گوزن ها و میش ارمنی) هم اکنون در محیط هایی جداگانه و دور از هم به سر می برند. نام مناطق شکار ممنوع ایران در نواحی شمال غربی را در زیر می خوانید:

اردبیل

در استان اردبیل سه منطقه زیر را به عنوان مناطق شکار ممنوع ایران معرفی نموده اند. در این مناطق حیواناتی مانند گل وبز، خرس قهوه ای، گربه وحشی، عقاب شاهی و بسیاری گونه های گیاهی دیگر یافت می گردد.

اصفهان

در مرکز ایران و استان اصفهان طبیعت و حیات وحش کویری بسیار متفاوتی نسبت به شمال غربی کشور داریم. با توجه به وسعت استان اصفهان، در نتیجه تعداد مناطق شکار ممنوع ایران در اصفهان قطعا بالا خواهد بود. بسیاری از این مناطق در قدیم، شکارگاه های سلطنتی بوده اند.

ایلام

استان ایلام اگر چه طبیعتی بی نهایت زیبا دارد اما وسعت کمی داشته و در نتیجه در این استان دو منطقه را به عنوان مناطق شکار ممنوع ایران شناسایی نموده اند. گونه های جانوری این مناطق شامل کل، بز، قوچ و میش، انواع گربه سانان و پرندگان شکاری است.

بوشهر

استان بوشهر تنها یک منطقه شکار ممنوع دارد که کوه مند نام داشته و از زیستگاه های مهم کل و بز و قوچ و میش محسوب می گردد. در این منطقه برای مدت پنج سال هر گونه تیراندازی و شکار ممنوع است.

تهران

در تهران نیز 5 منطقه به نام های رودبار الموت، سد لتیان، فیروزکوه، گاوده و کوه سفید را به عنوان مناطق حساس و شکار ممنوع معرفی نموده اند.

چهار محال و بختیاری

دارای دو تا از مناطق شکار ممنوع ایران به نام های تالاب چغاخور و شمس آباد است.

خراسان جنوبی

در این استان درح، تالاب کجی نمکزار، لشگرگاه، جیک و زیدر، شاسکوه و دشت اسفدن را به عنوان مناطق شکار ممنوع معرفی نموده اند.

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

یکی از متفاوت ترین مناطق شکار ممنوع ایران را در سیستان و بلوچستان داریم. منطقه ای که در آن گاندو تمساح پوزه کوتاه ایرانی زندگی می نماید. در این مناطق، پرندگان بومی مانند کبک و حیواناتی مانند قوچ و میش و آهوی وحشی زندگی می نمایند. پستاندارانی چون روباه ، شغال، کفتار و خرگوش هم در این مناطق یافت می گردد.

فارس

قزوین

وجود مراتع مناسب، زیستگاه های صخره ای و پوشش جنگلی وجود حیواناتی مانند بز کوهی، خرس قهوه ای، پلنگ، سیاه گوش، گرگ، گراز، شغال، روباه، خرگوش و… و از گونه های پرندگان به پرندگان شکاری، کبک، کبک دری و بسیاری از گونه های خزندگان به انواع مارمولک ها، مارها، لاک پشت ها و… از گونه های دوزیستان وزغ و قورباغه و از گونه های ماهیان می توان ماهی سفید رودخانه ای، زردپر، قزل آلا را در این مناطق ممکن نموده است.

قم

در استان قم می توان نام سه منطقه به نام های پلنگ دره، حوض سلطان و دشت سلطان را نام برد.

کردستان

زرینه اوباتو از مناطق شکار ممنوع ایران است که در بخش کرفتو دیواندره و در کردستان قرار گرفته است. میش مرغ یکی از حیوانات رو به انقراضی است که در این نواحی زندگی می نماید.

کرمان

استان کرمان هم طبیعتی دارد که همیشه دچار آسیب های جدی شده است. مناطق گلچین، گود غول، شهر بابک، کوه نودرهنگ، انجرک ورابر و گود چال را می توان در این استان، جزو مناطق شکار ممنوع ایران دانست.

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

دو منطقه پادنای سمیرم و خرم ناز را می توانید در این استان پیدا کنید که شکار در آن ها ممنوع است.

گلستان

گیلان

لرستان

در بسیاری از مناطق شکار ممنوع ایران در حقیقت چرای بیش از حد دام ها آسیب خیلی جدی به این مناطق زده است. در منطقه هایی که در زیر نام برده ایم، حیوانات وحشی مانند خرس، کفتار، گرگ و روباه از تنوع های زیستی

مازندران

مناطق شکار ممنوع استان مازندران فراوان است. طبیعت و جنگل های این ناحیه به همراه آبشارهای آن باعث تنوع جانوری و گیاهی در این ناحیه شده اما به دلایل مختلفی که در بالا گفته شد، لیست بلندی از مناطق شکار ممنوع ایران دارد. در برخی از این نواحی حتی صید ماهی نیز ممنوع است.

استان مرکزی

در مناطق شکار ممنوع ایران که در استان مرکزی و اطراف اراک قرار گرفته اند، نه تنها طبیعت زیبای دریاچه های نمک و کویری را خواهید دید، بلکه انواع دسته های پرندگان مهاجر در راستا پروازی خود در این مناطق فرود می آیند. شوری برخی از این مناطق به همراه کمبود آب شدید و شکار بی رویه آن ها را جزو مناطق شکار ممنوع ایران قرار داده است.

هرمزگان

از مناطق شکار ممنوع ایران در استان هرمزگان می بایست تنها به منطقه گلزار و نیزار اشاره نمود. این منطقه در شهرستان حاجی آباد واقع شده و دارای ارتفاعات و دره های بسیار جذاب است. در این دره ها و ارتفاعات، کل و بز و در تپه ماهورها قوچ و میش و در دشت ها جبیر دیده می گردد و علاوه بر آن جانورانی نظیر پلنگ، گربه وحشی، گرگ، شغال، روباه شنی، روباه معمولی، کاراکال، کفتار و … انواع جوندگان هم در آن دیده شده اند.

همدان

یزد

برای آشنایی با تغییرات این مناطق در هر سال می بایست به سایت حفاظت محیط زیست مراجعه نمایید.

سفر به دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

مجله سرگرمی: پرسینا بلاگ، سیستم مدیریت محتوا پرسینا

منبع: الی گشت
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 264

به "معرفی مناطق شکار ممنوع ایران" امتیاز دهید

1 کاربر به "معرفی مناطق شکار ممنوع ایران" امتیاز داده است | 3 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی مناطق شکار ممنوع ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید