گردشگری مجازی در تهران؛ مرور چهاردوره تاریخی ایران در یک مجموعه

به گزارش پرسینا بلاگ، امسال به دلیل لزوم پیشگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا و قطع زنجیره انتقال این بیماری، مسئولان توصیه اکید کرده اند که از سفر نوروزی پرهیز شود. البته ماندن در خانه هم برای خود مزیت هایی دارد؛ از جمله اینکه بیشتر کنار یکدیگر هستیم، میتوانیم بیشتر مطالعه کنیم و فیلم ببینیم. فرصتی برای انجام کار های عقب افتاده داریم و مهمتر از همه اینکه در چنین شرایط بحرانی جامعه، سالم می مانیم تا بتوانیم دوباره در تعطیلات تابستانی با خیال راحت چمدان سفر ببندیم و به هر کجای این سرزمین پهناور در نهایت آرامش و لذت سفر کنیم.

گردشگری مجازی در تهران؛ مرور چهاردوره تاریخی ایران در یک مجموعه

حال با این وصف، شاید بد نباشد که در خانه و همراه با سایت ما کمی گردشگری مجازی انجام بدهید. ما در این گزارش به معرفی یکی از جاذبه های گردشگری تهران پرداخته ایم که شاید یکی از گزینه های سفر شما در تعطیلات تابستان 99 و بعد از شکست کرونا باشد.

مجموعه سعدآباد

در اواخر سلطنت احمد شاه قاجار (هفتمین و آخرین پادشاه دودمان قاجار) کاخی در دربند ساخته شد که با نام کاخ احمدشاهی شناخته می شود. این کاخ قدیمی ترین کاخ مجموعه ای به نام مجموعه سعدآباد است.

بزرگترین کاخ مجموعه سعدآباد با نام کاخ موزه سفید شناخته می شود. از نام های دیگر این کاخ موزه می توان به کاخ ملت اشاره کرد. کاخ ملت که شامل 54 واحد مختلف از جمله 10 تالار تشریفاتی است، به دستور رضا شاه در سال 1310 هجری خورشیدی (شمسی) ساخته شد. ساخت این کاخ در سال 1315 هجری شمسی تمام شد.

از کاخ های دیگر موجود در مجموعه سعدآباد می توان به کاخ سبز، کاخ شهوند یا کاخ رضا شاه پهلوی اشاره کرد. این کاخ در ابتدا به صورت ساختمانی نیمه تمام متعلق به علیخان بود. رضا شاه این ساختمان نیمه تمام را خرید و کاخ خودش را درآنجا بنا کرد. نمای خارجی کاخ سبز با سنگ های سبز کمیاب معدن خمسه زنجان و سنگ مرمر خراسان تزئین شده است.

درب اصلی کاخ از سمت شمال غربی به سمت رشته کوه های مرتفع البرز گشوده می شود.

موزه چهره های ماندگار یکی دیگر از بخش های مجموعه سعدآباد است. بنای این موزه در دوره قاجار ساخته شده است.

تصویر و زندگی نامه کوتاهی از چهره های ماندگار ایران در رشته های مختلف، به همراه چند تندیس از دانشمندان ایرانی در موزه چهره های ماندگار دیده می شوند. از موزه های دیگر موجود در مجموعه سعدآباد می توان به موزه آب، موزه استاد بهزاد، موزه برادران امیدوار، موزه خط و کتابت میرعماد، موزه ظروف سلطنتی، موزه مردم شناسی، موزه مینیاتور استاد آبکار، موزه فرشچیان، موزه نظامی، موزه نگارستان، موزه هنر های زیبا و موزه هنر ملل اشاره کرد.

موزه هنر ملل مکان به نمایش گذاشتن آثار ارزشمندی است که از چهارگوشه جهان خریداری یا اهدا شده اند. این آثار متعلق به تمدن های پیش از اسلام و دوره اسلامی، هنر آفریقای سیاه (مناطق جنوب صحرای بزرگ افریقا)، هند، خاور دور و تمدن مایا ها هستند. بخشی از موزه هنر ملل به نمایش آثار هنری دوران معاصر ایران و جهان اختصاص داده شده است.

گلخانه ها نیز بخش هایی از مجموعه سعدآباد هستند. این گلخانه ها با نام های گلخانه موز یا موزستان، گلخانه استرلتزیا یا پرنده بهشتی، گلخانه میخک، گلخانه بنفشه آفریقایی، گلخانه گلاله، گلخانه ماهونیا و گلخانه باغ ایرانی شناخته می شوند.

باشگاه خبرنگاران

سفر به دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

مجله سرگرمی: پرسینا بلاگ، سیستم مدیریت محتوا پرسینا

منبع: گردشبان
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 3928

به "گردشگری مجازی در تهران؛ مرور چهاردوره تاریخی ایران در یک مجموعه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گردشگری مجازی در تهران؛ مرور چهاردوره تاریخی ایران در یک مجموعه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید