22 فیلمی که شانس نامزدی اسکار 2020 دارند

به گزارش پرسینا بلاگ، روزنامه شهروند - آرش نهاوندی، محمدناصر احدی: فصل اسکار بسیار زود و از همان زمان برگزاری جشنواره فیلم کن شروع می گردد؛ در این جشنواره است که برای نخستین بار فیلم های هنری و مطرح و آثار سینمای مستقل به نمایش درمی آید و می توان تا حدودی پی برد که کدامیک از آن ها به احتمال زیاد قابلیت نامزدی در اسکار را خواهد داشت. اما بسیاری از این فیلم ها از فصل نمایش پاییزه و جشنواره های بین المللی سینمایی که در فصل پاییز برگزار می شوند به عنوان سکوی پرتاب برای نامزدی در رقابت های اسکار استفاده می نمایند.

22 فیلمی که شانس نامزدی اسکار 2020 دارند

به این ترتیب از انتها ماه اوت بسیاری از فیلم های سال 2019 خود را برای نخستین نمایش در جشنواره های سینمایی معتبر نیمه دوم سال آماده می نمایند. بعضی از فیلم ها نیز پس نمایش اولیه در فستیوال های ساندنس، برلین و کن باز هم به تدبیر کمپانی هایی که پخش این فیلم ها را عهده دار هستند دوباره در فستیوال های نیمه دوم سال نمایش داده می شوند.

فستیوال فیلم ونیز (28 اوت تا 7 سپتامبر - 6 تا 16 شهریور 98)، جشنواره بین المللی فیلم تورنتو (5 تا 15 سپتامبر - 14 تا 24 شهریور 98) و جشنواره فیلم نیویورک (27 سپتامیر تا 13 اکتبر - 5 تا 21 مهر 98)، ازجمله معتبر ترین فستیوال هایی هستند که در آغاز فصل پاییز برپا می شوند و بسیاری از سینماگران از فرصت برپایی این فستیوال ها برای نمایش فیلم هایشان استفاده می نمایند تا شاید بتوانند شانس خود را برای معرفی به عنوان نامزد های نهایی اسکار 2020 افزایش دهند. در این مطلب نگاهی اجاقتصادی به 22 فیلمی که براساس پیش بینی ها احتمال نامزدی آن ها نسبت به سایرین برای اسکار 2020 بیشتر است خواهیم داشت.

مرد ایرلندی

فیلم مرد ایرلندی اثری از مارتین اسکورسیزی که نشان از بازگشت وی به ساخت فیلم در ژانر گنگستری دارد، قرار است شب افتتاحیه فستیوال فیلم نیویورک برای نخستین بار نمایش داده گردد. در این فیلم بازیگران رفقای خوب -رابرت دنیرو و جو پشی- پس از قریب به 30 سال دوباره در کنار هم بازی نموده اند. در این فیلم آل پاچینو هم در نقش جوانی که وارد حلقه داخلی یکی از روسای مافیا شده بازی می نماید. در این فیلم به منظور کاهش سن و جوان نشان دادن این بازیگران که در دهه 70 زندگی شان به سرمی برند از جلوه های ویژه استفاده شده است. همه این عوامل، فیلم مرد ایرلندی را در زمره فیلم هایی قرار داده که منتقدان معتقدند می تواند جزو کاندیدا های اسکار سال 2020 باشد.

داستان ازدواج

نوآ بومباک در طول زندگی حرفه ای خود یک بار نامزد دریافت جایزه اسکار در رشته بهترین فیلمنامه برای فیلم ماهی مرکب و نهنگ شده است. اما بسیاری از منتقدان انتظار دارند بومباک با فیلم داستان ازدواج گام های بلندتری بردارد؛ به عنوان مثال نامزد جایزه اسکار گردد و بتواند حداقل یک یا دو جایزه را از آن خود کند. داستان ازدواج ازجمله فیلم های پرستاره است؛ بازیگرانی نظیر آدام درایور، اسکارلت یوهانسون و آلن آلدا در این فیلم بازی می نمایند. این فیلم که پخش آن را نتفلیکس عهده دار است، در 29 اوت 2019 برای نخستین بار در جشنواره فیلم ونیز به نمایش درخواهد آمد.

بروکلین بی مادر

ادوارد نورتون با فیلم بروکلین بی مادر دوباره بر جایگاه کارگردانی می نشیند تا فیلمی براساس قتلی اسرارآمیز که در دهه 1950 در نیویورک اتفاق افتاده بسازد. این فیلم با اقتباس از کتاب بروکلین بی مادر اثر جاناتان لتم ساخته می گردد. خود نورتون در این فیلم به عنوان بازیگر اصلی و در نقش یک کارآگاه خصوصی دارای تیک ظاهر می گردد که قرار است به راز مرگ استادش پی ببرد. در این فیلم ویلم دافو و بروس ویلیس نیز ایفای نقش می نمایند. فیلم بروکلین بی مادر در سپتامبر 2019 برای نخستین بار در جشنواره بین المللی فیلم تورنتو به نمایش درخواهد آمد.

درد و افتخار

فیلم درد و افتخار پدرو آلمودوار برای نخستین بار در جشنواره فیلم کن به نمایش درآمد و توانست برای بازیگرش آنتونیو باندراس جایزه بهترین بازیگر را کسب کند. این فیلم نیز مانند سایر فیلم ها گام های اول خود را برای نامزدی در اسکار از فستیوال های فیلم نیویورک و تورنتو در سال 2019 برخواهد داشت. بسیاری انتظار دارند که فیلم درد و افتخار به عنوان نماینده رسمی سینمای اسپانیا برای شرکت در بخش بهترین فیلم بین المللی (پیش از این با نام رشته بهترین فیلم زبان خارجی شناخته می شد) به آموزشگاه اسکار معرفی گردد. پیش تر آلمودوار در این رشته با فیلم همه چیز درباره مادرم برنده جایزه اسکار شده بود.

انگل (پارازیت)

بونگ جون هو با بردن جایزه نخل طلایی کن 2019 با فیلم انگل (پارازیت) تاریخ ساز شد. حال این سؤال مطرح می گردد که آیا فیلم پارازیت با نامزدی در رشته بهترین فیلم بین المللی در اسکار 2020 دوباره تاریخ ساز خواهد شد؟ اگر چنین گردد، این نخستین باری خواهد بود که یک فیلم از کشور کره جنوبی نامزد دریافت جایزه اسکار می گردد. سال گذشته فیلم سوختن اثر لی چانگ از کشور کره نتوانست نامزد دریافت جایزه اسکار گردد. فیلم پارازیت هم برای بالا بردن شانس نامزدی خود در اسکار و بیشتر دیده شدن به ویژه در آمریکای شاقتصادی در جشنواره های فیلم تورنتو و نیویورک به نمایش درخواهد آمد.

چهره یک زن در آتش

فیلم چهره یک زن در آتش به کارگردانی سلین سیاما در کن 2019 شگفتی آفرید و توانست جایزه بهترین فیلمنامه را از آن خود کند. انتظار می رود فیلم چهره یک زن در آتش به عنوان گزینه اصلی فرانسه به اسکار 2020 معرفی گردد. کمپانی نئون این فیلم را در جشنواره های تورنتو و نیویورک نمایش خواهد داد. این فیلم قرار است رسما در 6 دسامبر 2019 به بازار عرضه گردد. کمپانی نئون که نمایش و پخش 2 فیلم پارازیت و چهره یک زن در آتش را عهده دار است. به نظر می رسد از شانس بالایی برای حضور در مراسم اسکار 2020 برخوردار باشد.

فورد در برابر فراری

جیمز مانگولد پس از کارگردانی فیلم ابرقهرمانی لوگان، دوباره به ساخت فیلم های تاریخی روی آورده که رأی دهندگان در آموزشگاه اسکار کمتر می توانند در برابر آن از خود مقاومت نشان دهند. در فیلم فورد در برابر فراری کریستین بیل و مت دیمون - دو بازیگر مشهور سینمای آمریکا- بازی می نمایند. این فیلم به داستان واقعی کوشش کمپانی فورد برای بردن مسابقه 24 ساعته لمانس در سال 1966 می پردازد. مانگولد سابقه خوبی با فیلم های خود از حضور در اسکار به جا گذاشته است. فیلم های او نظیر دختر، گسیخته شده و سر به راه باش برای آنجلینا و ریس ویترسپون جایزه بهترین بازیگری در اسکار را به ارمغان آورده اند. فیلم سر به راه باش نیز در 5 رشته نامزد اسکار شده بود. وسترن 3:10 به یوما هم نامزد 2 جایزه اسکار شده بود.

جوکر

فیلم پلنگ سیاه ریان کولگر بهترین فیلم اقتباس شده از یک کتاب کمیک بود که توانست نامزد دریافت بهترین فیلم اسکار گردد. آیا فیلم تاد فیلیپس می تواند دومین در این زمینه باشد؟ وارنر بروس فیلم جوکر را با بازیگری واکین فینیکس هم در ونیز و هم در جشنواره بین المللی فیلم تورنتو به نمایش درخواهد آورد تا بتواند با گام های راسخ این فیلم را به عنوان یکی از گزینه های اصلی نامزدی اسکار 2020 مطرح کند. سازمان دهندگان هر دوی این فستیوال ها از هم اکنون هم فیلم جوکر و هم بازی فینیکس در این فیلم را ستوده اند.

فقط بخشش

دستین دانیل کرتون پیش از آنکه با فیلم ابر قهرمانی شانگ چیی به دنیای سینمایی مارول بپیوندد، انتظار می رود بتواند با فیلم دادگاهی فقط بخشش که توسط وارنر بروس فراوری شده شانس خود را برای نامزدی در جایزه اسکار امتحان کند. فقط بخشش قرار است پیش از اکرانش در شب کریسمس برای نخستین بار در فستیوال بین المللی فیلم تورنتو نمایش داده گردد. فقط بخشش فیلمی است به کارگردانی دستین دانیل کرتون با اقتباس از کتاب خاطره نویسی برایان استیونسون.

سهره طلایی

این فیلم نیز ازجمله فیلم هایی است که وارنر بروس با آن به نامزدی در اسکار 2020 امید دارد. سهره طلایی فیلمی است از جان کراولی با اقتباس از کتاب پرفروشی به همین نام اثر دانا تارت. آخرین اثر کراولی فیلمی رمانتیک به نام بورکلین بود که در نهایت نامزد 3 جایزه اسکار در رشته های بهترین فیلم، بهترین فیلمنامه اقتباسی و بهترین بازیگر زن شد. با بازیگران مطرحی نظیر انسل الگورت، نیکول کیدمن، سارا پاولسون، لوک ویلسون و جفری رایت انتظار می رود توجه بسیاری از منتقدان در جشنواره بین المللی فیلم تورنتو به فیلم سهره طلایی جلب گردد و این فیلم بتواند تا حد زیادی راه خود را برای کسب نامزدی در اسکار 2020 هموار کند.

فرانکی

سونی پیکچرز کلاسیک (از زیر شاخه های سونی پیکچرز) قراردادی را برای پخش فیلم فرانکی اثر ایرا ساچز در جشنواره سینمایی کن 2019 به امضا رساند. پیش از آنکه این فیلم در 25 اکتبر روانه بازار گردد سونی پیکچرز کلاسیک آن را در جشنواره بین المللی فیلم تورنتو نمایش خواهد داد. از نقاط قوت این فیلم برای نامزدی در اسکار 2020 بازی ایزابل هوپرت است. با این حال به نظر می رسد برای مطرح کردن وی در جشنواره بین المللی تورنتو سر و صدای زیادی باید برپا گردد. هوپرت برای نخستین بار برای نقش آفرینی در فیلم ال در سال 2017 نامزد دریافت جایزه اسکار شده بود.

اسم من دلمیت است

بیش از یک دهه از زمانی که ادی مورفی در رشته بهترین بازیگر نقش دوم به خاطر ایفای نقش در فیلم دختران رؤیایی رقابت را به آلن آریکن بازیگر فیلم خانم کوچک سان شاین باخته بود، می گذرد. این کمدین دوست داشتنی اکنون با فیلم نام من دلمیت است که با سرمایه نتفلیکس ساخته شده میخواهد دوباره برای فصل بعد رقابت های اسکار در سال 2020 نامزد گردد. این فیلم کمدی آخرین اثر کریگ بریور است و برای نخستین بار در جشنواره فیلم تورنتو نمایش داده خواهد شد. مورفی در این فیلم در نقش رودی ری مور کمدین مشهور دهه 1970 ظاهر خواهد شد.

نخستین گاو

کلی ریچارد، فیلمساز مستقل با حمایت کمپانیای 24 به احتمال زیاد خواهد توانست برای نخستین بار به طور جدی نه تن ها به نامزدی در اسکار 2020 فکر کند بلکه به کسب جایزه از این آموزشگاه معتبر سینمایی با فیلم نخستین گاو امیدوار باشد. تا کنون نمایش فیلم نخستین گاو با بازی جان ماگارو در فستیوال بین المللی فیلم نیویورک و تلوراید تأیید شده است. فیلم نخستین گاو با حمایت منتقدان می تواند در اسکار 2020 سر و صدای زیادی به پا کند. فیلمنامه این فیلم را نیز کلی ریچارد و جاناتان ریموند براساس رمان زندگی نصفه اثر جاناتان ریموند نگاشته اند.

روز زیبا در محله

فیلم هرگز می توانی مرا ببخشی؟ اثر ماریل هلر سال جاری توانست نامزد دریافت 3 جایزه اسکار گردد. سونی پیکچر، کمپانی فراوری نماینده فیلم روز زیبا در محله امیدوار است این اتفاق دوباره با فیلم جدید ماریل هلر تکرار گردد. فیلم روز زیبا در محله، فیلمی زندگینامه ای درباره زندگی فرد راجرز از شخصیت های محبوب و دوست داشتنی تلویزیونی در آمریکاست. در این فیلم که برای نخستین بار در جشنواره فیلم تورنتو نمایش داده خواهد شد تام هنکس در نقش فرد راجرز بازی می نماید.

اد آسترا

جیمز گری و برد پیت برای کسب موفقیت به هم ملحق شده اند تا درام فضایی اد آسترا آغاز خوبی در جشنواره فیلم ونیز داشته باشد. تقریبا همواره فیلم های جیمز گری بازیگری را در فصل جوایز در مرکز توجه قرار می دهد (واکین فینیکس برای دو فیلم محوطه و دو عاشق و ماریون کوتیار برای فیلم مهاجر). هرچند، برد پیت از همین حالا به خاطر فیلم روزی روزگاری در هالیوود کوئنتین تارانتینو یکی از امید های کسب جایزه در شب توزیع جوایز مراسم اسکار است. از سوی دیگر، در چند سال گذشته درام های فضایی مثل جاذبه، میان ستاره ای و مرد اول چه در جوایز اصلی و چه در بخش های فنی مورد نظر رأی دهندگان اسکار بوده اند و باید دید اد آسترا می تواند موفقیت این فیلم ها را ادامه دهد.

سیبرگ

سیبرگ بندیکت اندروز از حضور کریستین راسخت بهره می برد که در نقش جین سیبرگ ـ بازیگر فیلم از نفس افتاده ژان لوک گدار و یکی از نماد های موج نو سینمای فرانسه ـ ظاهر شده است. جین سیبرگ به دلیل دیدگاه های سیاسی و ارتباطش با فعال حقوق بشر- حکیم جمال- هدف اف بی آی نهاده شد. سیبرگ در بخش خارج از مسابقه ونیز به نمایش در می آید و آمازون هنوز تاریخ قطعی اکران آن را اعلام ننموده است. اما چنانچه نمایش فیلم در ونیز موفقیت آمیز باشد، محتمل است که استودیو تا پیش از سال 2020 فیلم را روانه اکران کند.

پادشاه

تیموتی شالامی، بازیگر 23 ساله آمریکایی، در 2 فصل اخیر اسکار حضور موفقیت آمیزی داشته است؛ او برای فیلم مرا با نامت صدا کن نامزد دریافت جایزه شد و با پسر زیبا حسابی سروصدا کرد، هرچند نامزد دریافت جایزه نشد. شالامی می تواند با پادشاه نتفلیکس بازگشت دوباره ای داشته باشد. با اینکه این درام شکسپیری برگ برنده نتفلیکس در فصل جوایز نیست، اما بازی شالامی در نقش اصلی و همچنین ارزش های دوره فراوری فیلم می تواند نقد های مثبتی برای آن به همراه داشته باشد. پادشاه در بخش خارج از مسابقه جشنواره فیلم ونیز اکران خواهد شد.

یک زندگی مخفی

یک زندگی مخفی وقتی در جشنواره فیلم کن نمایش داده شد، بهترین نقد ها را برای ترنس ملیک از زمان اکران درخت زندگی به ارمغان آورد. استودیوی فاکس سرچ لایت این درام مذهبی را خریده و اکران آن را برای ماه دسامبر برنامه ریزی نموده تا ملیک را به فصل اسکار برگرداند. درخت زندگی، نامزد دریافت 3 جایزه اسکار ازجمله بهترین فیلم و بهترین کارگردانی بود که می تواند در حمایت منتقدان از یک زندگی مخفی خوش یمن باشد. فیلم در جشنواره های تیف یا ونیز به نمایش درنمی آید و تنها حضور جشنواره ای آن به جشنواره فیلم تلوراید ختم می گردد.

رختشویخانه

رختشویخانه به کارگردانی استیون سادربرگ و با بازی مریل استریپ، گری اولدمن، شارون استون و آنتونیو باندراس فیلمی است که نتفلیکس امید زیادی به آن در فصل جوایز دارد. سادربرگ از سال 2001 که برای فیلم قاچاق جایزه بهترین کارگردانی را برد و در همین رشته برای فیلم ارین براکوویچ هم نامزد بود، دیگر نامزد جایز اسکار نشده و شاید رختشویخانه نشانه بازگشت او به رقابت اسکار باشد. فیلم درباره رسوایی اسناد پاناماست که از آن به عنوان بزرگ ترین افشای فساد اقتصادی سیاستمداران دنیا و همینطور بزرگ ترین نشت اطلاعاتی تاریخ یادشده است.

فانوس دریایی

پس از فیلم جادوگر، انتظار فراوانی برای کار بعدی رابرت اگرز وجود داشت تا انتها فانوس دریایی در جشنواره کن به نمایش درآمد. این فیلم سیاه و سفید درامی ترسناک ـ فانتزی با مایه های روانشناختی است که رابرت پتینسون (بازیگر مجموعه فیلم های گرگ و میش) و ویلم دفو در آن به ایفای نقش پرداخته اند. با اینکه فیلمی در این ژانر به سختی می تواند نظر رأی دهندگان اسکار را به خود جلب کند، اما به دلیل بازی های خوب دو بازیگر اصلی اش هیچ بعید نیست که فانوس دریایی یکی از شگفتی های اسکار سال جاری باشد.

دو پاپ

باغبان وفادار به کارگردانی فرناندو میرلس نامزد دریافت 4 جایزه اسکار شد و برای ریچل وایز جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن را به ارمغان آورد، اما از آن پس میرلس تاکنون نتوانسته است به رقابت اسکار بازگردد. باغبان وفادار می تواند میرلس را به این خواسته اش برساند. این فیلم که اکران کانادایی اش در جشنواره تیف خواهد بود، به رابطه پاپ فرانسیس و پاپ بندیکت با بازی جاناتان پرایس و آنتونی هاپکینز می پردازد. نتفلیکس تهیه و پخش فیلم را برعهده داشته و مکان فیلمبرداری آن رم بوده است.

حقیقت

هیروکازو کورئیدا با حقیقت جشنواره فیلم ونیز را افتتاح خواهد نمود. این فیلم داستان یک ستاره مشهور سینمای فرانسه (کاترین دنوو) است که رابطه پرفراز و نشیبی با دخترش (ژولیت بینوش) دارد و انتشار کتاب خاطرات این بازیگر به وخیم تر و پیچیده تر شدن این رابطه دامن می زند. البته اگر اتان هاوک را نیز به این دو بازیگر نامدار اضافه کنید، نمی توان سرنوشت دیگری جز موفقیت در فصل جوایز برای حقیقت متصور شد. فیلم قبلی کورئیدا، دله دزدها، برنده نخل طلای هفتاد و یکمین جشنواره فیلم کن و نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان شده بود. IFC حقوق نمایش فیلم در آمریکای شاقتصادی را در اختیار دارد و احتمالا بعد از نمایش فیلم در ونیز، در پاییز آن را اکران می نماید.

بسیاری از سینماگران از فرصت برپایی فستیوال های مختلف برای نمایش فیلم هایشان استفاده می نمایند تا شاید بتوانند شانس خود را برای معرفی به عنوان نامزد های نهایی اسکار 2020 افزایش دهند.

منبع: indiewire

سفر به دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

مجله سرگرمی: پرسینا بلاگ، سیستم مدیریت محتوا پرسینا

منبع: برترین ها
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 1294

به "22 فیلمی که شانس نامزدی اسکار 2020 دارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "22 فیلمی که شانس نامزدی اسکار 2020 دارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید