جهت ادامه تحصیل دانش آموزان روستای گندم بر هموار شد

به گزارش پرسینا بلاگ، خبرنگاران/خراسان رضوی دانش آموزان روستای محروم گندم بر از توابع بخش مرکزی کاشمر که تا به امروز به دلیل مسائل اقتصادی و جهت ناهموار جاده از کلاس ششم به بعد امکان آمدن به شهر را نداشته و مجبور به ترک تحصیل می شدند با تدابیر اندیشیده شده از سال آینده می توانند تحصیل خود را در مقاطع بالاتر ادامه دهند.

جهت ادامه تحصیل دانش آموزان روستای گندم بر هموار شد

فرماندار کاشمر در اولین حضور خود در گندم بر یکی از محروم ترین روستاهای شهر کاشمر به همراه جمعی از مسئولان پس از بیان مسائل از سوی اهالی جهت حل آن ها برای مسئولان ضرب الاجل مشخص کرد. در ابتدای این دیدار سه ساعته مسئولان با اهالی، به تنها مدرسه روستا که در سال 1385 تاسیس شده و در حال حاضر 50 دانش آموز از پایه اول تا ششم تحصیل می کنند، رفتند.

مدیر آموزش و پرورش کاشمر بیان کرد: دانش آموزان روستای محروم گندم بر فقط تا پایه ششم امکان تحصیل دارند و از آن به بعد به رغم علاقه دانش آموزان این روستا به ادامه تحصیل به دلیل راه دسترسی نامناسب و مسائل مالی خانواده ها مجبور به ترک تحصیلند.

علی طاهریان اضافه نمود: مشکل عمده مدرسه برق است، اگرچه گرمای کلاس ها با بخاری های تابشی و برقی تامین می گردد اما چون برق فعلی تک فاز است، همزمان امکان استفاده دو کلاس از این بخاری ها نیست و به محض روشن کردن، برق مدرسه قطع می گردد و برای رفع این مشکل کنتور مدرسه باید تبدیل به سه فاز گردد.

حاج عزیز یکی از بزرگان روستا در حضور مسئولان به بیان برخی مسائل پرداخت و گفت: منبع درآمد اهالی روستای گندم بر به عنوان محروم ترین روستای کاشمر دامداری است، اگرچه این روستا تنها 26 کیلومتر با شهر کاشمر فاصله دارد، اما بخش قابل توجهی از راستا رفت و آمد اهالی هنوز خاکی است و نامناسب بودن راستا موجب شده تا به امروز چند نفر در این محور جان خود را از دست بدهند.

حاج عزیز ادامه داد: آب روستا شور است و اهالی مجبورند برای مصرف و یا استحمام از آب شور استفاده کنند. حال آن که می گردد آب مورد نیاز روستا را از روستای شمس آباد مه ولات که 11 کیلومتر بیشتر با گندم بر فاصله ندارد، تامین کرد.

وی گفت: برای ساخت خانه عالم در این روستا هزینه بسیاری شد اما طی دو سال اخیر هیچ روحانی حتی در ماه محرم نیز به این روستا نیامده است.

کوکب خانم که 16 سال قبل شوهر خود را از دست داد و اکنون با فرزند معلولش زندگی می کند، از فروریختن قسمت هایی از خانه اش به دلیل وجود موش ها، گفت: خانه ام به قدری فرسوده است که با هر بارندگی بخشی از آن فرو می ریزد و نیاز به مرمت دارد. در این رابطه فرماندار نیز دستور مرمت بخش هایی از خانه وی را صادر نمود تا در کمترین زمان اجرایی گردد.

تامین آب با تانکر

بخشدار مرکزی کاشمر نیز در این بازدید گفت: آب شرب مورد نیاز اهالی روستا با تانکر تامین می گردد، البته اواخر سال گذشته دستگاه آب شیرین کن نصب شده ولی مردم از این دستگاه استقبال نمی کنند.

سعید چیتی بیان کرد: حداقل ماهی یک بار اکیپ پزشکی نصف روز در روستا مستقر می شوند و درمان و دارو به صورت رایگان تأمین می گردد، همچنین جاده این روستا فرعی بوده و به رغم خاکی بودن تا به امروز چندین بار بهسازی شده اما باید چند کیلومتر از آن که در راستا سیلاب واقع شده است به طور کامل تغییر کند.

مسئول امور عشایر کاشمر در ادامه اظهار کرد: از 22 کیلومتر راستا جاده روستا تا شهر کاشمر تا به امروز فقط 6 کیلومتر آن آسفالت شده و باقی خاکی است، در حال حاضر حدود 250 تا 300 نفر شتر در این روستا وجود دارد، تا به امروز حضور 500 خانوار عشایری در روستاهای منطقه ثبت شده که از طایفه تیموری هستند.

محمدرضا فارسیان مطرح کرد: همه ساله راستا جاده تسطیح می گردد اما سیلاب ابتدای امسال بخشی از جاده را برد و مجدد مجبور به مرمت راستا شدیم، در سال 96 نیز بالغ بر 400 گوسفند به دلیل سیلاب از بین رفت.

وی بیان کرد: ماهیانه به اهالی روستای گندم بر 75 کیسه آرد سهمیه می دهیم، سعی شده منطقه گندم بر که به طور کامل عشایری است، تقویت گردد.

آب شیرین کن روستا راه اندازی می گردد

فرماندار کاشمر در خصوص شرایط دانش آموزان روستای محروم گندم بر که فقط تا پایه ششم امکان تحصیل دارند، گفت: هر کدام از دانش آموزان پس از سرانجام پایه ششم برای ادامه تحصیل به کاشمر بیایند شرایط تحصیل رایگان آن ها فراهم می گردد.

مسلم ساقی اضافه نمود: تمامی هزینه های تحصیل، پوشاک، کرایه راه و تغذیه به طور رایگان توسط آموزش و پرورش تامین خواهد شد حتی هر کدام از دانش آموزان که مقطع دبیرستان را به اتمام برساندند برای انجام تحصیلات دانشگاهی به صورت رایگان هماهنگی های لازم با مرکز استان انجام می گردد.

فرماندار کاشمر همچنین در خصوص برق مدرسه مطرح کرد: مقرر شد 120 متر شبکه که تک فاز است به همراه کنتور مدرسه با تامین اعتبار مورد نیاز حدود 9 میلیون تومان هفته آینده توسط شرکت برق، آموزش و پرورش و بخشداری تامین و به سه فاز تبدیل گردد.

وی مطرح کرد: برای اینکه آب شرب مورد نیاز از روستای شمس آباد تأمین گردد نیاز به اعتبار زیادی است، اما با این وجود برای آب رسانی به روستا تا سرانجام سال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی پروژه آب رسانی به روستا از شهرستان مه ولات شروع می گردد.

فرماندار کاشمر گفت: اگرچه از سال گذشته دستگاه آب شیرین کن در روستا نصب شده اما اهالی از آن استفاده نمی کنند که مقرر شد دستگاه مجدد توسط آبفای روستایی سرویس و کیفیت آب آن توسط مرکز بهداشت آزمایش گردد، سپس مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش خبرنگاران؛ فرماندار در این بازدید وعده داد اقدامات اجرا شده در راستای رفع مسائل اهالی را شخصأ بررسی می کند.

سفر به دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

مجله سرگرمی: پرسینا بلاگ، سیستم مدیریت محتوا پرسینا

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 2816

به "جهت ادامه تحصیل دانش آموزان روستای گندم بر هموار شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جهت ادامه تحصیل دانش آموزان روستای گندم بر هموار شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید